BBC chce zrušit dvě stanice a omezit internetové zpravodajství

Vedení britské korporace BBC oznámilo radikální škrty, které počítají krom jiného se zrušením dvou digitálních rozhlasových stanic a také s redukcí obsahu svých zpravodajských stránek na polovinu. Šest set miliónů liber, které tak ušetří, chce pak investovat zpětně do původních zpravodajských a dokumentárních pořadů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Budova BBC

Budova BBC | Foto: Redvers via Flickr.com

Podle některých jde o úlitbu politickým stranám, které považují BBC za příliš rozhazovačnou, podle jiných o strategické rozhodnutí, které navždy změní britskou mediální krajinu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o korporaci BBC připravil spolupracovník ČRo ve Velké Británii Ivan Kytka.

Digitální hudební stanice BBC 6 music, která vysílá čtyřiadvacet hodin denně, bez přerušování reklamou, to nejkvalitnější z anglosaského rocku a popu za poslední půl století, je trnem v oku komerční konkurenci. Má pouhých sedmdesát tisíc věrných a loajálních posluchačů a náklady na provoz, které by žádné z komerčních rádií neuneslo. Přitom jim odčerpává posluchače pro reklamu.

Majitelé hlavních britských deníků zase brojí proti rozpínavosti zpravodajských stránek BBC na Internetu. Podle syna mediálního magnáta Ruperta Murdocha si BBC ve virtuálním zpravodajském světě uzurpuje větší prostor, než jí přísluší. Murdochovy Times chystají placený internetový servis, ale potenciální zákazníky jim odebírá právě BBC.

"Když někdo zahlcuje trh státem sponzorovanými zprávami zdarma, tak je neuvěřitelně obtížné, aby se žurnalistice na internetu dařilo," říká James Murdoch a dodává: "Pro budoucnost nezávislé digitální žurnalistiky je zcela zásadní, aby se za internetové zpravodajství platilo."

Velká horlivost manažérů

K sešikování mocné a také vlivné lobby proti BBC v digitálním věku přispěla možná také příliš velká horlivost jejích marketingových manažérů či spíše obavy, aby ve věku řítících se digitálních expresů nezůstala BBC se svou veřejnoprávní službou osamělým cestujícím na nástupišti digitálního věku.

Moderátor prestižní komerční zpravodajské relace Channel 4 News Jon Snow, který obvykle nekritizuje BBC za každou cenu, připomíná, že sotva se jeho kanál dohodl na prodeji zpravodajských klipů internetovým deníkům, objevila se konkurence z BBC a nabídla obrazové zpravodajství novinám zadarmo.

Digitální expanze a snaha BBC být všude vedla k tomu, že v posledních pěti letech poklesl objem peněz plynoucích do nových programů. Podle některých analýz ze 76 na 72 procent celkového rozpočtu, podle jiných dokonce o více než deset procent.

"Je to problém každé mediální společnosti v Británii, ale je to zvlášť velký problém pro BBC, protože její hlavní odpovědností je investovat do vysoce kvalitního obsahu. Takže se musíme podívat na to, jak celá organizace funguje a kolik peněz spolknou režijní náklady, včetně platů samotného managementu BBC," říká členka Trustu BBC Mary Hodkinsová.

Až příliš vysoké platy

Právě odměny nejužšího vedení BBC vzbudily v posledních měsících velkou pozornost. Generální ředitel Mark Thomson bere měsíčně v přepočtu dva milióny korun a další zhruba stovka manažérů má na výplatní pásce v přepočtu čtvrt miliónu korun měsíčně.

"Příliš mnoho lidí v BBC bere příliš mnoho peněz," říká předseda mediálního výboru Sněmovny lordů Norman Fowler. Nejde prý přitom jen o samotného generálního ředitele, ale o řídící pracovníky na nižších funkcích a výbor Trustu, který na BBC dohlíží by s tím něco měl dělat.

Někteří mediální komentátoři teď viní BBC z toho, že ohlášenými škrty hraje o přízeň té politické strany, která vyjde vítězně z květnových voleb a která bude tlačit korporaci k dalším úsporám. Podle jiných je však ohlášené uzavření rozhlasových stanic, redukce internetového zpravodajství a méně nákladných sportovních přenosů strategickým obratem.

Ještě nikdy v minulosti se totiž BBC dobrovolně nevzdala posluchačské či divácké obce, kterou za koncesionářské poplatky získala. Pootevírá dveře pomyslné třinácté komnaty, ve které se logo BBC promění k exponátům zašlé mediální slávy.

Ivan Kytka, Alice Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme