Odhalené tajemství thalidomidu

12. březen 2010

Japonským vědcům se zřejmě podařilo objevit hlavní mechanismus, kterým lék thalidomid v minulém století znetvořil končetiny asi 10 000 dětí.

Thalidomid byl jednou z největších katastrof moderní farmacie. Lék, který měl potlačovat nevolnost u těhotných žen, totiž vyvolával malformace plodu, které se projevovaly především zkrácenými končetinami. Užíval se koncem 50. a začátkem 60. let minulého století a než byl stažen z trhu, postihly jeho účinky asi 10 000 dětí. Výjimečně se ale „thalidomidové dítě“ narodí i dnes, protože lék se používá k léčbě těžkých případů lepry, která postihuje Jižní Ameriku a Afriku. Vědci se proto snaží zjistit, jakým způsobem thalidomid poškozuje plod, a vyvinout nový lék, který by byl bezpečný i pro těhotné ženy s leprou.

Záchytný bod teď našli japonští biologové, kteří svůj objev popisují v časopise Science. Na molekuly thalidomidu „navěsili“ magnetické kuličky o průměru pouhých 200 nanometrů a přidali je k extraktu z buněk. Pomocí magnetu pak vědci mohli pochytat proteiny, na které se lék navázal. Zjistili, že thalidomid se váže na málo známý protein jménem cereblon, který se hojně vyskytuje ve tkáních embryí. Experimenty s pokusnými rybkami a kuřaty ukázaly, že zablokování tohoto proteinu vyvolává defekty, které se nápadně podobají účinkům thalidomidu. Úloha cereblonu ve vývoji embrya je stále neznámá, ale vědci předpokládají, že se jim podařilo objevit primární cíl teratogenních účinků thalidomidu.

Zdroj: ScienceNow, Science

autor: redakce ČRo Leonardo

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.