České dráhy ukázaly, jak budou vypadat zrekonstruované rychlíky

České dráhy chtějí dát svým vozům novou tvář. Na Masarykově nádraží v Praze dnes představily rychlíkové vagony, které prošly takzvanou humanizací. To znamená, že celková konstrukce vozu zůstává stejná, promění se ovšem jeho interiér.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér zmodernizovaného vagónu

Interiér zmodernizovaného vagónu | Zdroj: ČTK

Opravené vozy vypadají v podstatě jako ty staré, jen mají nový, čistší a příjemnější interiér. Co přesně se mění, vysvětlil náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek:

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezentaci modernizovaných vagónů sledoval reportér Radiožurnálu Jan Herget

"Jsou to sedačky, potahy sedaček, okna, poličky, jsou to detaily jako odpadkové koše, osvětlení v kupé, podlaha a samozřejmě toalety. Úprava prochází celkovým interiérem, nikoliv přestavbou skříně, to znamená nejedná se o vlakové toalety, ale o klasické toalety, nicméně v novém designu."

Taková přestavba jednoho vozu přijde na jeden až dva miliony korun. Dráhy chtějí tímto způsobem opravit celkem 800 nejstarších vozů a prodloužit tak jejich životnost o deset let.

Letos vyjede v novém 78 rychlíkových vagonů a jejich proměna bude stát 100 milionů korun.

Prototypy představilo šest firem

Prototypy rekonstrukce představilo šest firem, které musely splnit 89 základních požadavků. Generální ředitel Českých Drah Petr Žaluda upřesňuje, jak budou tendry vypadat dál:

„Každá firma zrekonstruovala vůz podle naších základních požadavků, každá tam dala některé své novinky a vychytávky. My na základě dnešní prohlídky a další, kdy přijde i laická veřejnost, chceme posbírat zpětnou vazbu na tyto rekonstrukce a podle toho udělat zadávací řízení pro jednotlivé typy vagónů.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Na otázky o modernizaci vozového parku Českých drah odpovídali v Ozvěnách dne Radiožurnálu současný a bývalý šéf společnosti Petr Žaluda a Emanuel Šíp

V nabídce jsou i některé novinky určené pro dálkovou a mezinárodní dopravu. Například šest bistrovozů, které umožní cestujícím občerstvení během jízdy.

Nabízí se otázka, proč České dráhy nenakupují víc nových vozů. Podle Petra Žaludy stojí jeden takový 50 milionů a za stejnou cenu může dopravce opravit 25 starších vagonů.

„Už v humanizaci je zásadní posun oproti nestarším vozům, které na dráze jsou. Právě proto chceme dělat humanizace, protože tak bychom stovky vozů mohli vidět v příštích dvou třech letech. To znamená relativně rychle by veřejnost mohla vnímat zásadní změny,“ uvedl Žaluda.

Nejdřív si těchto změn všimnou cestující na tratích do Ústí nad Labem, Českých Budějovic nebo z Olomouce do Brna.

Tendry za 16 miliard

Kromě rekonstrukcí plánují České dráhy také nákup nových souprav, především jedenácti jednotek City Elefant a 46 jednotek Regionova.

V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy dosahující až stodvacetikilometrové rychlosti nebo pantografy pro rychlost až 160 kilometrů v hodině.

Do obnovy vozového parku chtějí dát dráhy do roku 2014 rekordních 16 miliard, a to na všech úrovních, tedy dálkové, vnitrostátní i regionální dopravy. Všechna výběrová řízení budou podle Žaludy vypsána ještě letos.

Bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp ale ve vysílání Radiožurnálu upozornil, že 16 miliard na obnovu vlaků nestačí. Podle něj potřebují vozový park ČD mnohem větší investice, pokud se má zachovat současná podoba železniční dopravy.

"Když jsem byl na ministerstvu, tak jsme nechali udělat analýzu, kolik je skutečně potřeba investic do regionální dopravy, a vyšlo to na 80 až 100 miliard během pěti až deseti let. To znamená, že částka by měla být minimálně dvojnásobná, nemá-li se odbourávat doprava na železnici," podotkl Šíp.

Zastaralé vlaky patří k největším problémům Českých drah. Jejich průměrné stáří překročilo 26 let, některým soupravám přitom už táhne na padesát. Obnovu vozového parku hodlá firma financovat z bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo z evropských fondů.

Igor Maňour, Martin Hromádka, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme