Ubude kvůli krizi servisů?

18. březen 2010

Kdy se bude „lámat automobilový chlebíček"? Přijde opravdová automobilová krize teprve letos? A co to bude znamenat pro nás, zákazníky? Už před automobilovou krizí jely továrny na auta zhruba na tři čtvrtiny své kapacity. Plány automobilek totiž počítaly s jakýmsi „nekonečným" růstem poptávky, a výrobní kapacity byly proto naddimenzované. Realita je ale jiná. Místo nárůstu přišel dramatický propad - automobilky budou muset továrny zavírat a kapacity snižovat.

Velké propouštění ohlásil před několika týdny Opel. V rámci pětiletého úsporného plánu sníží svou výrobní kapacitu o pětinu. Bude to znamenat ztrátu práce zhruba pro 8500 lidí.

„Krize všechny přinutila zamyslet se nad svými výrobními kapacitami, protože jejich upotřebení ještě pokleslo. Dnešní kapacity jsou (podle toho jak a kde) využity tak na 50 až 70 %, což už je situace dlouhodobě neúnosná.“

Podle Vladimíra Rybeckého ze serveru autoweek.cz se tedy letos budou muset automobilky zamyslet, jak s nadbytečnou kapacitou po skončení šrotovného naloží.

„Jediná možnost je některé z provozů zavírat. Uvidíme, kdo a kdy k tomu postupně přikročí. Prvním náznakem je prohlášení firmy General Motors, která chce zavřít některé z továren Opelu. To je ovšem jenom první krok a další budou určitě následovat.“

Kromě samotného zavírání továren bude muset přijít na řadu i větší spolupráce mezi automobilkami. Zejména na vývoji nových modelů.

„Vývoj je v současné době nejdražší věc a je třeba do něho investovat obrovské finanční prostředky, které žádný z výrobců nemá. Během několika měsíců se možná dozvíme o spolupráci firem, u kterých bychom to vůbec nečekali. To ovšem nemusí znamenat, že by se automobilky měly spojovat po ekonomické stránce. Budou však přinuceny řešit techniku společným způsobem.“

Jeden příklad za všechny z historie nedávno minulé. Aby odvěcí rivalové BMW a Mercedes-Benz dohnali náskok Lexusu, pracovali na vývoji hybridního pohonu společně. Donedávna těžko představitelná věc. Pokud by se automobilkám nedařilo nárůst ztrát zbrzdit, odnesla by to také dealerská síť.

„To se u prodejců neprojeví ani tak na prodejnách jako spíš v servisu. Servis je samozřejmě drahý, a pokud by byli dealeři přinuceni šetřit ještě radikálnějším způsobem, zákazníci by se mohli dočkat doby, kdy jim nebude k dispozici tak hustá servisní síť, jako je dnes.“

Je jasné, že když se prodejům aut nebude dařit, přijde na řadu ještě agresivnější politika dumpingových cen. Což s sebou táhne i trh s ojetinami.

„Radikální zlevňování nových aut dostává ceny do takových úrovní, kterým mohou prodejci ojetých aut jen obtížně konkurovat. Na prodejce ojetin dopadá krize velice tvrdě. Na druhou stranu řada lidí, kteří si nemohou dovolit nové auto, bude uvažovat o úplně levné ojetině. V současné době ovšem tato situace ještě nenastává, protože pokud má někdo problém s penězi, je automobil až to poslední, o čem by uvažoval.“

Bohužel se nedá v polovině března přesně určit, jak letošní rok dopadne. Nicméně podle většiny automobilových odborníků dobrý nebude. Otázka je, jak moc bude špatný. Na časy se prý blýskne nejdřív v roce 2012.

autor: pek
Spustit audio