Skrytá pestrost pralesních motýlů

23. březen 2010

Mezinárodní tým biologů, jehož členem je i profesor Vojtěch Novotný z Biologického centra Akademie věd a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, odhalil netušenou pestrost pralesních motýlů. Ta se skrývá v dědičné informaci hmyzu.

Prestižní vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences otiskl studii mezinárodního týmu ekologů vedených Georgem Weiblenem z University of Minnesota, která podchytila genetickou rozmanitost motýlů žijících v papuánských pralesích. Členem tohoto týmu byl i profesor Vojtěch Novotný z Biologického centra Akademie věd a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

O tom, že v tropických deštných lesích žije nepřeberné množství organismů, se dobře ví. Hmyzu patří mezi živočichy tropů co do počtu druhů jedno z předních míst. Na první pohled uniformní populace jednotlivých druhů však v sobě skrývá další, pouhým okem neviditelnou rozmanitost. Ta spočívá v dědičné informaci příslušníků jednotlivých druhů.

Motýl

Vědci zkoumali strukturu genu pro enzym cytochromoxidázu i u motýlů žijících v pralesích Nové Guineje na ploše srovnatelné s velikostí České republiky. Jen čtvrtina zkoumaných motýlích druhů měla tento gen stejný u všech jedinců na zkoumaném území. Ke geneticky „jednobarevným“ patří především motýli, kteří se stěhují na větší vzdálenosti a mění i rostliny, na nichž se pasou jejich housenky. Asi 15 % druhů nepatří k velkým světoběžníkům a jejich příslušníci se proto od sebe v různých koutech zkoumané oblasti po genetické stránce liší. Asi pětina motýlích druhů vykazuje výraznou genetickou pestrost v závislosti na tom, na jaké rostlině se pasou jejich housenky. Takto vzniklé genetické rozdíly mohou nakonec vyústit až ve vznik nových druhů motýlů.

Profesor Novotný říká: „Analogická studie na lidských populacích by například zkoumala, zda se od sebe geneticky liší nejen Češi a Moravané, ale také třeba konzumenti piva a vína. To, na rozdíl od poměrů u novoguinejských motýlů, zatím známo není.“

web projektu prof. Novotného