Vláda chce snížit administrativní zátěž podnikatelů o čtvrtinu

Podnikatelé si dlouhodobě stěžují, že je zdržuje příliš mnoho byrokracie, například duplicita některých úkonů nebo zbytečné kontroly. Ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo před dvěma lety s plánem snížit administrativní zátěž podnikatelů o 20 procent. Dnes vláda posoudí, nakolik se to podařilo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

podnikání, byrokracie - ilustrační foto

podnikání, byrokracie - ilustrační foto | Foto: Alena Palečková

Kabinet se dnes bude zabývat zprávou o plnění plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010. Z ní vyplývá, že firmám za posledních 5 let klesly náklady na roční administrativu o 13 procent - na 64 miliard korun. Jak říká ředitel sekce podnikání Ministerstva průmyslu Karel Machotka, dalším cílem je snížit administrativní zátěž podnikatelů o čtvrtinu.

„Snižování administrativní zátěže a vůbec boj s byrokracií není limitován rokem 2010, ale je to běh na dlouhou trať. My v materiálu, který předkládáme vládě, navrhujeme pokračování plánu do roku 2012, kdy by mělo dojít ke snížení oproti roku 2005 o 25 procent," přiblížil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezident Hospodářské komory Petr Kužel hovořil v Ranním interview Radiožurnálu o tom, jak firmy vnímají pokles byrokratické zátěže.

Například v Senátu je v současnosti balíček legislativních změn, které umožní, aby živnostníci už nemuseli živnostenskému úřadu oznamovat přerušení své činnosti. Nově by také nemělo být přestupkem, pokud někdo provozuje živnost v bytě bez souhlasu jeho vlastníka.

Předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků Bedřich Danda podotýká, že k jistým změnám a zjednodušením došlo, ale stále to nestačí. „Jsme v oblasti podávání daňového přiznání. Nevidíme důvod, proč se pořád mění nějaké tiskopisy, proč se mění kolonky, řádky. Nás to velmi obtěžuje a zdržuje. Tady bych viděl jeden arch A4 a hlavně neměnit, protože to je opravdu tragédie,“ uvedl.

Firmy registrují úbytek hygienických kontrol

„Úkol na snižování administrativní zátěže podnikatelů vznikl usnesením vlády 446 už v roce 2005, resp. přesné znění až v roce 2008. Nicméně ubylo například hygienických kontrol, což si myslím, že je docela dobré. To znamená, že hygienické kontroly napříště už nebude provádět Česká obchodní inspekce ale například Hygienická stanice,“ uvedl v Ranní interview Radiožurnálu prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Dodal, že eliminovány byly také povinnosti při rušení živnostenského listu a bylo zjednodušeno označování výrobků. Co podnikatele stále trápí, je podle Kužela daňové přiznání. Z informací, které má k dispozici, vyplývá, že se připravuje zjednodušení výběru daní. Za prvé by to, podle jeho slov, mělo být jedno výběrní místo a za druhé zjednodušení formuláře. Ten už zjednodušen byl v minulém roce, ale další změna by měla přijít v roce 2011, takže jeho vyplnění snad zabere poloviční čas, doufá Petr Kužel.

K záměru vlády, která chce administrativní zátěž podnikatelů snížit o čtvrtinu do roku 2012 prezident Hospodářské komory dodává: „Doufám, že i s opatřeními, která dnes projedná vláda, se do konce letošního roku stihne i ten původní plán, a to je mínus 20 procent , protože kdyby se to nestihlo, to by byla velká škoda.“

Tomáš Medek, Katarína Brezovská, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme