Automobilky v USA musí od roku 2012 prodávat úspornější vozy
Už za dva roky by zákazníci v Americe neměli koupit nový vůz, který bude mít vysokou spotřebu. Agentura pro ochranu životního prostředí a Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu dnes vydají nová přísnější pravidla pro automobilky.
Podle těchto pravidel mezi lety 2012 a 2016 postupně poroste průměrná vzdálenost, kterou auta prodávaná v USA budou muset ujet na jeden galon (zhruba 3,79 litru).
Rozhovor s redaktorem časopisu Auto motor a sport Michalem Štenglem pro Rádio Česko
Oproti současnému standardu 25 mil na galon, jenž platí od 70. let minulého století, se tato vzdálenost má zvýšit až na průměrných 35,5 míle (zhruba 57 kilometrů).
Jak ve vysílání Rádia Česko uvedl redaktor časopisu Auto motor a sport Michal Štengl, půjde o radikální změnu. „Snížit spotřebo o nějakých 40 procent v průměru je výrazné číslo. Myslím si, že to představuje určitou revoluci na americkém automobilovém trhu,“ připomněl Štengl.
Cílem opatření je snížit množství nečistot v ovzduší a spotřebu pohonných hmot. Podle amerického prezidenta Baracka Obamy auta vyrobená mezi lety 2012 a 2016 ušetří během své životnosti 1,8 miliardy barelů ropy. Měly by tak mimo jiné přispět ke snížení závislosti USA na dovážené ropě.
Od roku 2012 také začnou na federální úrovni vůbec poprvé platit pravidla pro emise vypouštěné automobily. V roce 2016 by tak měly činit 250 gramů oxidu uhličitého na míli ze současných průměrných 337 gramů na míli.
Auta budou menší a lehčí
Podle zástupců automobilek nebude snadné nová pravidla během dvou let splnit. Také Štengl očekává, že ne všichni výrobci to při složení svého vozového parku zvládnou. „Buď budou dostávat nějaké sankce, nebo dojde k určitému posunu termínu,“ domnívá se Štengl.
Základní podmínkou, ke které budou muset automobilky přistoupit, je podle něj snížení hmotnosti vozů. „Buď budou muset používat lehčí materiály, nebo zmenšovat rozměry automobilů, pak budou moct dávat do automobilů motory s menším objemem a menší spotřebou,“ vysvětlil Štengl. Dodal, že výraznou úsporu by přinesly i naftové motory, které zatím v USA nejsou příliš oblíbené.
Americké automobilky mají za sebou velké finanční otřesy, Štengl si ale nemyslí, že by je nová pravidla mohla existenčně ohrozit. „Samozřejmě musí úplně změnit modelovou politiku, což už ale udělal sám trh, kde vzrostla poptávka po menších a úspornějších autech. Takže není to teď najedou, politiku mění už delší dobu,“ připomněl redaktor časopisu Auto motor a sport.