Viněta jako krabička od zápalek

8. duben 2010

Zajímavý výsledek nabídla zatím poslední anketa. Celkem 72 procent respondentů by chtělo i nadále používat dálniční známku, zatímco zbývajících 28 procent hlasujících se nemůže dočkat zavedení elektronických vinět. V tomto případě však nakonec vyhraje menšina, protože poslanci už definitivně rozhodli o tom, že od ledna 2011 se budou využívat elektronické viněty.

Musí se však nejprve vypsat výběrové řízení. Jenže ministerstvo dopravy zatím řeší, jak konkrétně bude vypadat.

"Jedná se o systém, dodávku vinět a zároveň distribuci. Všechny tři oblasti zkoumají experti a připravují stanoviska. Podle výsledků těchto expertíz se potom budu rozhodovat," říká ministr dopravy Gustav Slamečka.

Všechny tři zmíněné oblasti už u nás provozuje firma Kapsch, která zajišťuje výběr mýta pro nákladní auta. Proto je velmi pravděpodobné, že nakonec jí bude výběrové řízení ušito přímo na míru. Zákon to povoluje. Navíc by byla téměř stoprocentní jistota, že v lednu budou viněty skutečně fungovat.

"Pokud dojdeme k dohodě do poloviny letošního roku, projekt lze do 1. ledna 2011 stihnout spustit," slibuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která po celém světě distribuovala už 12 miliónů malých elektronických krabiček pro osobní vozy. Kromě západní Evropy například také v Jižní Americe nebo Austrálii. Jak jejich elektronická viněta vlastně vypadá?

"Je velká zhruba jako krabička od zápalek. Pomocí suchého zipu se nalepí na přední sklo osobního automobilu a nepotřebuje žádnou další obsluhu. Krabička se v okamžiku nákupu sama aktivuje a dále se o ni řidič nemusí starat."

Kupovat se bude naprosto stejně jako dosavadní dálniční známka - tedy zcela anonymně.

"U sebe budu mít pouze potvrzení o nákupu krabičky z důvodu případné reklamace nebo vrácení krabičky - u krátkodobých zápůjček musí být vystaveno potvrzení o zaplacení kauce. Ovšem nikde nebudu uvádět jméno ani registrační značku vozidla."

Kauce je jediná komplikace pro řidiče - ovšem pouze pro ty, kteří nebudou využívat celoroční vinětu, a proto budou muset zaplatit zálohu.

"Kauce, kterou by zákazník měl zaplatit u krátkodobých zápůjček - desetidenních nebo měsíčních, by měla být zhruba 500 korun. Tak to počítá zákon. U ročních kupónů se s kaucí nepočítá a zákazník zaplatí pouze 1.200 korun."

Roční poplatek není vázán kalendářním rokem, jako tomu bylo doposud. Vinětu si můžete nabít třeba v březnu 2011 a platit vám bude až do března příštího roku. Navíc je přenositelná, takže se dá používat v několika autech. Životnost krabičky je šest let a nabíjet ji bude možné i po internetu. Kontrolu automaticky zajistí stávající mýtné brány mikrovlnného systému a pokud pojedete bez zaplacení, okamžitě vás přímo na dálnici zastaví hlídka celní správy.

Není z hlediska možného sledování osob nebo vozidel výhodnější satelitní systém? "Málokdo si uvědomuje, že satelitní systém vás může sledovat až do vaší garáže, možná i do vaší ložnice. Mikrovlnný systém je zcela anonymní a vyhodnocuje pouze průjezdy určitými úseky na zpoplatněné síti. Jakmile dálnici opustíte, systém o vás neví," dodává Karel Feix.

Díky anonymním vinětám bude možné sledovat tok vozidel a tím i řídit dopravu v případě nějakých problémů, takže by už nemělo dojít k hromadné nehodě 190 aut jako před dvěma lety na D1. Navíc výhledově bude tímto způsobem možné platit přímo za ujeté kilometry.

autor: evk
Spustit audio