Prezidentovo "Zvíře"

9. duben 2010

Nový Cadillac One amerického prezidenta Baracka Obamy svou odolností připomíná spíš obrněný transportér nebo pojízdný bunkr. V Praze byly kvůli zmatení případných atentátníků připraveny celkem dva exempláře tohoto vozu. Federální tajná služba USA, která prezidenta chrání, limuzíně říká "The Beast", tedy "Zvíře".

Nový prezidentský Cadillac One je robustnějším a odolnějším vozem než byla limuzína předchozího prezidenta Bushe. Její hmotnost činí zhruba 8 tun, starší verze prezidentského vozu vážila jen čtyři. Každý nový americký prezident má k dispozici nový vůz od data své inaugurace do úřadu.

Za základ nové limuzíny konstruktéři vzali podvozek středního nákladního vozu GMC Topkick (General Motors Company Topkick). Její karosérie a uživatelský komfort ale spíš odpovídají stylu prodlouženého luxusního sedanu, konkrétně modelu Cadillac DTS (DeVille Touring Sedan). Některé prvky jsou převzaty ještě z dalších osobních modelů koncernu GM, např. čelní světlomety pocházejí z modelu Cadillac Escalade, Cadillac One proto nemá žádné jednoznačné modelové označení. Podle odhadů novinářů přišla jedna tato limuzína na 300 tisíc dolarů až 300 tisíc liber (čili kolem 9 milionů korun). Na zahraniční návštěvy obě auta dopravuje zvláštní vojenské nákladní letadlo.

Do limuzíny se vejde celkem 6 až 7 osob včetně prezidenta a řidiče. Lidé uvnitř jsou chráněni pancéřem, jehož tloušťka činí minimálně 12 cm, dveře jsou silné dokonce 20 cm. Pancéř je tvořen vícevrstevnou kombinací dvojité tvrzené oceli, hliníku, titanu a keramiky. Některé vrstvy mají za úkol kulky rozbít, jiné zpomalit čili absorbovat jejich energii. Asi 13 cm tlustý ocelový pancíř se nachází také pod podlahou auta pro případ, že by vůz najel na bombu či minu. Přední sedadla jsou od zadního prostoru oddělena vnitřní skleněnou přepážkou. Okna jsou asi 6 cm tlustá a jsou složena z různých vrstev skla a plastu, tloušťka čelního skla činí 13 až 15 centimetrů. S osvětlením interiéru zvnějšku se nepočítá. I kdyby došlo k prostřelení pneumatik vystužených kevlarem, na jízdu auta by to nemělo mít podstatnější vliv, pneumatiky totiž mají ocelové ráfky, které drží tvar.

Kolona s Barackem Obamou míří na Hrad

Prezident je ve své limuzíně od okolí izolován, ale zároveň pomocí elektronické komunikace dokonale spojen se svými podřízenými i celým světem. Vůz je izolován především před hlukem a před případným chemickým, jaderným nebo raketovým útokem. Zcela neúčinné by například měly být ručně odpalované rakety, jako je Stinger, děla menší ráže, pancéřové pěsti i granátomety. Vůz je vzduchotěsný, v kufru se nacházejí lahve s kyslíkem a protipožární zařízení. V kabině auta je zabudováno komunikační centrum s telefony, satelitním spojením, internetem, vysílačkami, GPS, televizí. Autem lze jet bez světel pouze pomocí systému nočního vidění.

Vůz má také aktivní obranné prostředky: řidič může spustit kouřovou clonu, kanón se slzným plynem nebo opakovací brokovnice. A kdyby byl řidič vyřazen z činnosti, auto může na dálku přes satelit ovládat řidič z centrály CIA v Langley. Motor má 600 koňských sil, objem jeho válců činí 6,5 litru a spotřebuje 30 litrů nafty na 100 kilometrů, maximální rychlost je 96 km/hod. Obrněná palivová nádrž je naplněna speciální pěnou, která uhasí požár i v případě přímého zásahu. Pro případ prezidentova zranění jsou na palubě také zásoby jeho vlastní krve pro transfuzi.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.