Železniční přejezdy bez závor. Smrtící past na řidiče

Za první tři měsíce letošního roku zahynulo na drahách 68 lidí, což je o téměř 40 procent více než v předchozích letech. Na nejtragičtější bilanci za poslední čtyři roky se výrazně podepsaly nehody přímo na železničních přejezdech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Kolíně vykolejil vlak po srážce s kamionem

V Kolíně vykolejil vlak po srážce s kamionem | Foto: Jana Huzilová, Drážní inspekce

Zemřelo při nich 15 lidí, a to je absolutně nejhorší bilance za téměř deset let existence Drážní inspekce. Podle náměstka generálního ředitele Jana Kučery jsou z hlediska následků nejnebezpečnější přejezdy zabezpečené světly, ale bez závor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera a ředitel Odboru drah ministerstva dopravy Jan Fiedler hovoří o nehodách na železnici, příčinách a možných opatřeních.

„Těchto přejezdů je 25 procent z celkového počtu, stane se na nich však polovina všech nehod. Navíc drtivá většina mrtvých pochází právě z kolizí na těchto železničních přejezdech. Řidiči velmi často riskují, když svítí výstražná světla. Ve chvíli, kdy signalizace začne blikat, tak si lidé řeknou, že to ještě stihnou. Ale možná to zvládne první, druhý, ale ten třetí už to stihnout nemusí,“ popisoval Jan Kučera.

Alkohol za volantem - trvalý problém

Letos nejvíce nehod pod vlivem alkoholu přinesl týden, který začal velikonočním pondělkem. Řidiči osobních vozidel bourali přesně stokrát, přičemž celkový počet policisty řešených kolizí byl nejnižší od začátku roku. Zhruba 1100 nehod si podle Petra Sobotky z Policejního prezídia vyžádalo 8 mrtvých.

„Tři řidiči osobního automobilu, jeden spolujezdec, dva cyklisté, jeden řidič motocyklu a jeden chodec, to všechno byly oběti nehod. Zarážející je ovšem to, že rovných sto nehod bylo zaviněno pod vlivem alkoholu, což je devět procent z celkového počtu. Jenom za sobotu a neděli bylo těchto nehod čtyřicet čtyři,“ uzavřel Petr Sobotka.

Počet prohlídek železničních přejezdů bude stoupat

„V letošním roce budou zkontrolovány opět všechny železniční přejezdy, kterých je v republice přes osm tisíc a bude kladen důraz na měření a zkvalitnění všech parametrů. To znamená rozhledových poměrů, způsobu zabezpečení, funkce signalizačních zařízení, všechno se v letošním roce znovu zkontroluje,“ řekl Radiožurnálu ředitel Odboru drah ministerstva dopravy Jan Fiedler.

Neopatrnost a nezodpovědnost řidičů a chodců na železnici vidí Jan Fiedler jako hazard se životem. Podle jeho slov není v silách ministerstva zabezpečit úplně všechny přejezdy závorami. Ministerstvo, jak řekl, prosadilo do rozpočtu, že Správa železniční dopravní cesty jako vlastník tratí dostává cca 200 milionů ročně na zabezpečení přejezdů. Ani z těchto prostředků se prý ale nedají pořídit závory na všech přejezdech a nebylo by to ani účelné.

„Tam, kde je minimální provoz vozidel, to skutečně není dost dobře možné. Jedná se totiž o přejezdy na polních, lesních cestách. Tam, kde se to ukazuje potřebné, jistě závory uděláme,“ slíbil Jan Fiedler.

Eva Kézrová, Veronika Sedláčková, Jan Cigánik, Renata Mňuková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme