S oživením americké ekonomiky roste zájem o dovážené výrobky
Americká ekonomika vysílá známky oživení a společně s tím roste její hlad po dovážených produktech. Potvrzují to i včera zveřejněné výsledky únorového zahraničního obchodu, podle kterých import do Spojených států narostl o bezmála dvě procenta.
Příčinou rostoucího dovozu je zejména nejvyšší zájem domácností o zahraniční výrobky a služby za posledních šestnáct měsíců.
Jak ve vysílání Rádia Česko řekl ředitel agentury na podporu exportu Czechtrade Ivan Jukl, do česko-amerického obchodu se zatím toto oživení příliš nepromítá.
“Dovoz skutečně roste, ale roste i americký vývoz. Je to především dáno růstem spotřeby pro domácnosti, to znamená televize, počítače, a to není komodita, kterou by český průmysl do Spojených států vyvážel,“ vysvětlil Jukl.
Spojené státy jsou významným obchodním partnerem České republiky a s tím, jak americká ekonomika dále poroste, podle Jukla nepochybně dojde i na české firmy.
„Je ale potřeba říct, že v období před krizí a po krizi se struktura vývozu nezměnila a v první řadě bude potřeba vrátit se na pozice, které jsme měli v roce 2007, ať již v komoditách pro konečnou spotřebu, kam patřily třeba stavebnice, nafukovací matrace, vybavení kuchyní, tak ve velkých komoditách, například pneumatiky nebo zařízení pro elektrotechnický průmysl,“ podotkl Jukl.
V důsledku oslabení dolaru a snížené koupěschopnosti jak obyvatel, tak především amerických firem roste důraz na sledování poměru kvality a ceny, a řada nákupčích proto přehodnocuje své dodavatelské zdroje. To znamená i příležitost pro české výrobce, míní Jukl.
“Pokud jde o strukturu českého vývozu do Spojených států, tak tam není jednoznačná orientace na automobilový průmysl, jak je tomu v případě České republiky a Evropské unie. Takže šance je v poměrně velkém množství oborů,“ dodal ředitel agentury Czechtrade.
Nepředpokládá ale, že by se podoba česko-amerického obchodu proti době před krizí dramaticky měnila.