S oživením americké ekonomiky roste zájem o dovážené výrobky

Americká ekonomika vysílá známky oživení a společně s tím roste její hlad po dovážených produktech. Potvrzují to i včera zveřejněné výsledky únorového zahraničního obchodu, podle kterých import do Spojených států narostl o bezmála dvě procenta.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dvacetidolarové bankovky

dvacetidolarové bankovky | Foto: Jan Rosenauer

Příčinou rostoucího dovozu je zejména nejvyšší zájem domácností o zahraniční výrobky a služby za posledních šestnáct měsíců.

Jak ve vysílání Rádia Česko řekl ředitel agentury na podporu exportu Czechtrade Ivan Jukl, do česko-amerického obchodu se zatím toto oživení příliš nepromítá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s ředitelem agentury Czechtrade Ivanem Juklem pro Rádio Česko

“Dovoz skutečně roste, ale roste i americký vývoz. Je to především dáno růstem spotřeby pro domácnosti, to znamená televize, počítače, a to není komodita, kterou by český průmysl do Spojených států vyvážel,“ vysvětlil Jukl.

Spojené státy jsou významným obchodním partnerem České republiky a s tím, jak americká ekonomika dále poroste, podle Jukla nepochybně dojde i na české firmy.

„Je ale potřeba říct, že v období před krizí a po krizi se struktura vývozu nezměnila a v první řadě bude potřeba vrátit se na pozice, které jsme měli v roce 2007, ať již v komoditách pro konečnou spotřebu, kam patřily třeba stavebnice, nafukovací matrace, vybavení kuchyní, tak ve velkých komoditách, například pneumatiky nebo zařízení pro elektrotechnický průmysl,“ podotkl Jukl.

V důsledku oslabení dolaru a snížené koupěschopnosti jak obyvatel, tak především amerických firem roste důraz na sledování poměru kvality a ceny, a řada nákupčích proto přehodnocuje své dodavatelské zdroje. To znamená i příležitost pro české výrobce, míní Jukl.

“Pokud jde o strukturu českého vývozu do Spojených států, tak tam není jednoznačná orientace na automobilový průmysl, jak je tomu v případě České republiky a Evropské unie. Takže šance je v poměrně velkém množství oborů,“ dodal ředitel agentury Czechtrade.

Nepředpokládá ale, že by se podoba česko-amerického obchodu proti době před krizí dramaticky měnila.

Martin Hromádka, Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme