Povinné ručení ovlivní i velikost bot

15. duben 2010

Povinné ručení u nás spatřilo světlo světa v roce 1908, kdy byl přijat Zákon o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů. V té době mu podléhalo 300 vozidel. Alespoň to vyplývá z údajů České pojišťovny, která u nás povinné ručení z pověření státu jako jediná provozovala až do konce roku 1999. Mimochodem, v její databázi je i vozidlo pojištěné od roku 1912 dodnes. V roce 2003 pak byly sazby ministerstvem financí uvolněny a postupně, jak získávaly zkušenosti a potřebné údaje, začaly kromě kubatury brát pojišťovny v úvahu další hlediska.

"Základním kritériem je stále kubatura neboli objem motoru. Většina pojišťoven však v dnešní době používá segmentaci podle řidiče, vozidla nebo výkonu motoru," uvádí Pavel Ronovský ze serveru Top-Pojištění.cz.

Jednotlivé pojišťovny také hodnotí základní faktory do různé hloubky a podle toho se odvíjí výše sazby povinného ručení.

"Primární je věk a řidičská zkušenost. U vozidla je to hodnota, stáří, objem, výkon a další parametry. Další faktor je limit plnění, což je na českém trhu běžná záležitost - buď je vyšší, nebo nižší, to udává zákon. Někdy hraje roli také například region," vyjmenovává příklady Pavel Martynek z pojišťovny Direct.

Zorientovat se v takto složité nabídce je pro obyčejného člověka prakticky nemožné.

"V základních sazebnících pojišťoven už není úplně jednoduché se orientovat, a proto dnes mohou motoristé využít služeb on-line porovnávačů a jejich prostřednictvím vypočítat sazby konkrétně pro jejich parametry, vozidlo a věk," radí Pavel Ronovský.

Rozdíl v ceně pak může být výrazný, a to i v řádech tisíců korun. Například o 20 let starší řidič může mít jenom díky věku pojistku u obyčejné naftové octavie nižší třeba o dva tisíce korun.

Stále se však bavíme o tom, že pojistka se vztahuje k autu. To mnohým může připadat nespravedlivé, protože přece nebourá auto, ale řidič a i se starým a málo výkonným autem lze způsobit škodu vyšší než třeba s nejnovějším "překoňovaným" luxusním autem. Jenže vztáhnout pojištění přímo k osobě řidiče je nereálné.

"Spoustu věcí by to vyřešilo, ale na druhou stranu by to přineslo mnoho jiných problémů. V našem právním řádu je situace okolo povinného ručení kodifikována a provést takto zásadní změnu by vyžadovalo velkou analýzu. V této chvíli se nedomnívám, že na to je čas a že na to máme sílu," prohlásil už dříve prezident České asociace pojišťoven Ladislav Bartoníček.

V Evropě je vůbec obvyklé právě pojištění konkrétního vozidla a nějaká změna je v nedohlednu. Navíc případné hříchy řidiče, které by se pojišťovna mohla dozvědět například z registru řidičů a brát v úvahu, naráží na problémy s ochranou osobních údajů.

autor: pgj
Spustit audio