Politické strany utrácejí stále více peněz za předvolební kampaně

Do voleb zbývá šest týdnů a výdaje politických stran za předvolební kampaně stoupají. Co se týče marketingové strategie, politikové vsadili hodně na sociální sítě, jako je Facebook, ale i například na billboardy zesměšňující protivníky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volby 2010

Volby 2010 | Foto: ČRo

Jako poslední představila dnes kampaň i volební program Občanská demokratická strana. Občanští demokraté se hodlají zasazovat o budoucnost bez dluhů, chtějí zajistit nová pracovní místa nebo chtějí zabránit zneužívání sociálních dávek.

Sociální demokraté zase slibují „lepší budoucnost pro obyčejné lidi". Podpoří prý rodiny s dětmi, rovný přístup ke zdravotnictví bez ohledu na obsah peněženky a vymýtí korupci.

Zatímco ODS nabízí voličům „řešení", komunisté mají dokonce „jiné řešení". TOP 09 dokazuje svou transparentnost plakáty s rentgenovým snímkem Karla Schwarzenberga a cílí údajně na slušné a odpovědné lidi.

Přehrát

00:00 / 00:00

ODS představila svůj volební program a také kampaň. Na co lákají voliče ostatní strany, shrnuje Markéta Bartošová. Mluvíme s politologem Milošem Brunclíkem z liberálně-konzervativní akademie CEVRO.

Tradičně střídmí lidovci vyzývají voliče, aby „volili rozum". Pionýrsky se ale pustili do propagace jedné konkrétní firmy. Sloganem „míříme správným směrem" dělají zároveň reklamu výrobci optiky Meopta.

Strana zelených představila svůj zelený čtyřlístek: zelení chtějí vymýtit korupci, bojují za zelenou ekonomiku, zdravou přírodu a investice do vzdělávání a kultury.

Nová média v kampani

Politici letos vsadili v kampani i na nová média – na Facebooku se například dočteme, jak Zdeněk Škromach pracoval na zahrádce, nebo v jaké dívčí společnosti byl Ivan Langer na plese.

„Jedním z důvodů je také to, že je to laciné. ODS je na tom finančně poněkud hůře než ČSSD, takže je to určitá strategie, jak dělat kampaň i relativně levně. A pokud jde o straší voliče, tam musí strana sázet na své členy, na objíždění měst a obcí v republice,“ řekl na Rádiu Česko politolog Miloš Brunclík z liberálně-konzervativní akademie CEVRO.

Útrata za kampaň je letos mnohonásobně vyšší, než v roce 2006 - u velkých stran v řádech stamilionů. U menších parlamentních stran to vypadá spíš na desítky milionů. „Oni musí být vidět. I ty malé strany se musí tomu trendu přizpůsobovat,“ uvedl Brunclík.

Volební manažer sociálních demokratů Jaroslav Tvrdík týdeníku Respekt vysvětlil, jak vznikal slogan "lepší budoucnost pro obyčejné lidi". Sociální demokraté prý nejdřív definovali příběh, který chtějí vyprávět a zkoušeli ho zjednodušit.

Jednoduché slogany

Podle pozorovatelů je vidět, že se v České republice uplatňuje zkušenost ze světa o tom, že pořád zabírají jednoduché věty. „Přece jen politika musí být pro většinu lidí srozumitelná. A české politické strany se učí od Západu – ten styl kampaně, její metody a strategie k nám vždy přichází s určitým časovým zpožděním,“ uvedl politolog.

Drtivá většina voličů podle něj nečte volební programy a obraz politiky čerpá pouze z médii. „takže ty politické strany se do určité míry přizpůsobují voličům a nabízí jim nějaká zjednodušená řešení,“ vysvětlil.

Jiný tón nabízí ODS, ta zvolila pojem "řešení" - řešení pracovních míst, podnikání, dluhů. Podobně TOP 09 sází na "odpovědné voliče", že slušnější lidé se mohou v politice prosadit. I komunisté slibují alternativu "a jiné řešení".

„Voliči už jsou poměrně hákliví na nějaké sliby a přece jen to slovo „řešení“ zní lépe. Tak do určité míry to může být takové novum, ale nepřeceňoval bych význam těchto sloganů,“ uvedl politolog.

Negativní kampaň

Letos je hodně viditelná negativní kampaň. Podle politologa ale zesměšňovat protivníky je to dvojsečné.

„Na jedné straně se to do určité může vyplatit – posiluje to názor těch už přesvědčených voličů té strany, ale může to spoustu lidí odradit. Řada politiku nesleduje zblízka a některé slogany nemusí pochopit,“ řekl politolog Rádiu Česko.

Martina Mašková, Katarína Brezovská, Markéta Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme