Dráhy budou muset zaplatit za vady a špínu ve vlacích víc než dříve

České dráhy dostaly za špínu a další nedostatky ve vagonech rychlíků dosud rekordní pokutu. Za první tři měsíce letošního roku celkem 1,5 milionu korun. To je dvakrát více než za celý loňský rok. Pokuty dává drahám za rychlíky ministerstvo dopravy, které si je u drah objednalo. Na dráhy se nyní chystají i kontroloři z krajů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér motorového rychlíku

Interiér motorového rychlíku | Foto: České dráhy

Osobní vlaky, které jezdí v Praze a jejím okolí, donedávna nikdo příliš nekontroloval, i když hlavní město drahám dotovalo ztrátu z jejich provozu. Od začátku roku ale město stačilo zkontrolovat 165 vlaků a dopravce dostal pokuty za 17 tisíc korun.

Na kontroly osobních vlaků se také chystají ve větší míře téměř všechny kraje. Nejvyšší pokuty ale dává Českým drahám ministerstvo dopravy, které kontroluje rychlíky a vlaky vyšší kvality. I tady totiž, jak Radiožurnálu řekl Petr Pšenička z ministerstva, letos zvýšili počet kontrol.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kontrolu ve vlacích a její výsledky přiblížil v reportáži pro Radiožurnál Petr Sehnoutka.

„Ministerstvo dopravy má právo udělit smluvní pokutu až do výše 5000 korun za každý jednotlivý případ. Dá se říct, že ministerstvo ve většině případů uděluje pokutu na samotném maximu povolené částky.“

Ve skutečnosti ale dráhy pokutu neplatí. Výši pokuty pak stát drahám strhne z dotace.

„Byť ministerstvo dopravy chápe, že je problém 40letý vagon udržet v čistém stavu, tak má za to, že vyčistit stěny od zašlé špíny nebo kapek, grafitti jde do jisté míry odstraňovat. Dělá to velmi špatný celkový dojem,“ dodal Pšenička.

Kontroloři z ministerstva nebo drážní inspekce mají jednoduchý protokol, ve kterém je vyjmenováno deset nejčastějších chyb, jako je třeba špína, minimální teplota v kupé nebo tekoucí voda na záchodě. Právě záchody jsou místem, kde kontroloři najdou nejvíc chyb.

Grafitti jsou pro dráhy velký problém

„Zkontrolujeme jestli teče voda na WC a v umyvadle, dále má být souprava vybavena toaletním papírem, papírovými ručníky a mýdlem. Velkým problémem jsou grafitti nebo špinavé stěny,“ přiblížil Pšenička.

Petr Šťáhlavský z Českých drah připouští, že grafitti jsou pro dráhy velký problém. „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit," uvedl.

Jenže jak se ukazuje u většiny rychlíků, ani nový nátěr vagony nezachrání. Problémy navíc našli kontroloři i u vlaků eurocity. „Přestože se jedná o relativně moderní vůz, tak místnost WC je naprosto zgrafitovaná, byť je zde tekoucí voda a záchod je vybaven všemi náležitostmi, tak si zapíšeme jeho číslo a udělíme pokutu za naprosté znečištění stěn,“ přiblížil Pšenička při kontrole vlaku eurocity Olše.

Cílem kontrol je jediné - donutit České dráhy, aby se to ve vlacích zlepšilo. Nikdo jiný je k tomu už příliš nenutí. Lidé, kteří vlakem jezdí, si zvykli a o tom, jestli je vagon čistý nebo špinavý, ani nepřemýšlí.

České dráhy ale slibují, že se to s čistotou ve vagonech brzo změní. Prozatím alespoň na severní Moravě. „V současné době nám úklidová firma představila zcela nové čistící prostředky, mělo by se to začít testovat už příští týden v pondělí u vlaků, které jsou uklízeny v Bohumíně," tvrdí Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Ministerstvo také kontroluje, jestli vlaky jezdí včas a jestli jsou správně řazené. Podle současného vývoje ministerstvo odhaduje, že v letošním roce dostanou dráhy pokutu za zhruba deset milionů korun.

Petr Sehnoutka, Renata Mňuková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme