Jarní servisní akce garanční prohlídky nenahradí!

22. duben 2010

V uplynulé anketě jsme chtěli znát váš názor na jarní servisní prohlídky, které za zvýhodněné ceny nabízejí v těchto dnech mnohé servisy. Většinu hlasujících však nechávají chladných, protože 67 procent je nevyužívá, dalších 23 procent si dokonce myslí, že jsou to vyhozené peníze, a jen deset procent respondentů se na jarní prohlídku se svým vozem vydalo. A to je možná škoda.

Zvláště pokud jste majitelem staršího vozu a staráte se o něj sami nebo v nějakém menším servisu. Čas od času je totiž dobré nechat auto zkontrolovat moderními diagnostickými přístroji v autorizovaném servisu.

„Zákazník se touto cestou dozví, co je na autě potřeba opravit, a potom si může domluvit termín opravy,“ přibližuje podstatu jarních, ale potažmo i zimních prohlídek Daniel Svoboda z pražského servisu Auto Svoboda.

Servisy nabízejí prohlídky většinou za symbolickou stokorunu, některé dokonce zdarma. Prohlídka zahrnuje kontrolu stěračů, akumulátoru a množství náplní - oleje, brzdové kapaliny nebo chladicí kapaliny. Dále do ní patří kontrola těsnosti stavu chladicí sestavy i mazání - pro případ úniku oleje, kontrola osvětlení, funkce ostřikovačů, řízení, spojky a elektrické výbavy. Následuje přezkoušení brzd ve válcové zkušebně, kontrola pneumatik včetně rezervy a také prohlídka podvozku - výfukové soustavy a případné koroze,“ vyjmenovává základní úkony Jiří Pabst z Gold Car servisu.

Některé z těchto věcí si samozřejmě mohou motoristé zkontrolovat i sami, ale jsou pochopitelně záležitosti, na které jsou takzvaně krátcí.
Těžko si někdo před barákem zkontroluje brzdy, protože k tomu jsou potřeba brzdové válce. Také nelze přesně určit, zda-li auto dobře svítí - i k tomu je třeba specifický přístroj. “

Kupodivu zájem o jarní či zimní servisní prohlídky klesá. Možná je to tím, že lidé mají novější auta nebo s nimi jezdí na pravidelnou garanční prohlídku anebo jednoduše mají pocit, že autu není potřeba věnovat speciální péči. Jenže to se může vymstít.

Při kontrole podvozků, náprav a poloos se často přijde na to, že jsou utržené gumy v ramenou nebo natržené manžety, a to může mít vliv na geometrii. Například zjistím, že je utržená manžeta a dostala se pod ni nečistota. Potom už nestačí pouze vyměnit manžetu, ale musím vyměnit rovnou celou poloosu. Rozhodně je lepší přijít na příčinu než se vypořádávat s jejími následky.“

Na druhou stranu, nedávno nám přišel do redakce dotaz, kde se řidič ptal, jestli jarní zvýhodněná servisní prohlídka může nahradit pravidelnou garanční prohlídku, která se musí dělat po určitém množství najetých kilometrů a je samozřejmě výrazně dražší. Bohužel vás musíme zklamat, jelikož jde o dvě naprosto odlišné věci.

Při pravidelných kontrolách se provádí mnohem víc úkonů - například při 30, 60 nebo 90tisícových prohlídkách je jich ještě víc než po ujetí 15 tisíc kilometrů. Pravidelná kontrola vozu je navíc podmínkou udržení záruky, kdy majitel musí jezdit pravidelně do servisu. Jarní prohlídky slouží spíš k tomu, aby se majitel dozvěděl, v jakém stavu jeho vůz je. V žádném případě však nemohou nahrazovat pravidelnou prohlídku,“ vysvětluje Jiří Pabst.

Pokud věříte, že vaše auto je v pořádku a podrobnou jarní kontrolu neděláte, alespoň dobře umyjte podvozek. Nejlépe tlakovým mytím, protože posypová sůl se ráda schovává v místech, na která myčka nestačí.

autor: evk
Spustit audio