Kamióny jezdí v pátek i přes vyšší mýto

23. duben 2010

Slunečné počasí a vyšší teploty lákají chataře a chalupáře vyrazit na víkend z města, a to s sebou přináší tradiční víkendové špičky na silnicích. Není však vždy jednoduché proplétat se mezi svátečními řidiči a profesionály za volanty kamionů. Už skoro tři měsíce by to však mělo být jednodušší. Mezi 15. a 21. hodinou se zvedly sazby mýta a to mělo dopravce odradit od pátečních cest. Jenže dosavadní praxe ukazuje, že to mělo efekt zatím jen minimální, přesněji ekonomický.

I přestože podle informací firmy Kapsch, která provozuje mýtný systém, jezdí v pátek odpoledne zhruba o 15 procent méně kamiónů než v jiných dnech, vybírá se víc peněz. Jenže původně se čekalo, že kamiónů ubude. Zvýšení mýtných sazeb totiž mělo nahradit páteční zákaz jízd kamiónů na dálnicích a silnicích prvních tříd. Proč tedy dopravci neodstaví svá vozidla?

„Bohužel drtivá většina firem si tento ‚luxus‘ nemůže dovolit,“ konstatuje lakonicky Luděk Olšový, mezinárodní autodopravce z Jablůnkova.

Příčin je podle něj několik - především ekonomická situace, sociální předpisy určující řidičům dobu řízení a odpočinku a také lidské hledisko.

„Sám mám odježděných dvacet let za volantem kamiónu a nedovedu si představit, jak mám říct řidiči, který se v pátek vrací po dvou týdnech za volantem a ví, že v pondělí opět vyjíždí na cestu, že má na pět hodin kamión odstavit a, jak se říká, tupě civět do blba.“

Vraťme se k ekonomických problémům. Mýtné sazby mezi 15. a 21. hodinou byly o 25 až 50 procent zvýšeny až od letošního února, což je podle Luďka Olšového jeden z hlavních problémů - nejen proto, že většina přeprav je v takzvaném režimu „just in time“.

„Drtivá většina firem má nasmlouvané roční ceny, ve kterých se zvýšení sazeb neprojeví. Na cestě se může kamión zdržet třeba v zácpě v Německu a místo v pátek ve dvanáct odpoledne přijede až ve tři. Jenže nikdo mi na mýto nepřidá, přestože mu mohu vyprávět, že to nebylo zapříčiněno moji chybou. To je běžná praxe ve všech firmách.“

Proto asi nepřekvapí, že zvýšení mýtných sazeb jde většinou na vrub dopravce a nikoli zadavatele, tedy firmy, kvůli které kamión vyráží na dálnice.

„Finanční vyčíslení kontraktu, kde nemám problém promítnout vyšší mýto, je necelé procento celkových tržeb. To je opravdu velmi málo.“

Na druhou stranu stát zároveň snížil mýto v ostatních hodinách, aby ti, kteří skutečně nutně potřebují v pátek odpoledne jet, mohli zvýšené náklady nějak kompenzovat.

„Nevím, zda si někdo dal práci, aby spočítal kompenzace zvýšených sazeb mýta. Já jsem spočítal, že kompenzace za jediné vozidlo, které projede v době od 15 do 21 hodin, tedy v době zvýšeného tarifu mýta, napříč republikou – samozřejmě beru ohled na to, že řidič může jet ze 6 hodin pouze 4,5 hodiny v kuse – by znamenala jeho celoměsíční provoz ve zbývajících hodinách,“ vypočítává Luděk Olšový.

Ministerstvo dopravy se už v únoru nechalo slyšet, že po půl roce vyhodnotí i na základě zkušeností dopravců a policistů, jestli zvýšení sazeb mýta vedlo k dostatečnému zklidnění páteční dopravy.

autor: evk
Spustit audio