Webová agitka ‚Přemluv bábu‘ vyvolává bouřlivé reakce
Jaké pozdvižení může vyvolat, když dvojice mladých herců projeví svůj politický názor. Marta Issová a Jiří Mádl natočili klip, ve kterém vyzývají mladé lidi, aby přesvědčili prarodiče, aby nevolili levici. Klip je záměrně provokativní a vyvolal i silně pobouřené reakce a debaty o střetu generací.
Jednoduché věty, razantní dikce a vulgární slovník. Recept, kterým chce duo Issová a Mádl oslovit českou mládež. Režisér klipu Petr Zelenka v tom nevidí nic špatného. Podle něj internetová videa takové parametry mít musí, aby vzbudila diskuzi.
To se také povedlo. Video ‚Přemluv bábu‘ je jedním z nejpopulárnějších videí na českém internetu. Komentáře ale často nejsou lichotivé. Klip ukazuje průměrného voliče levicových stran jako staršího člověka, který žije na venkově a který již zapomněl na čtyřicetileté období komunistického režimu.
Petr Zelenka se při natáčení klipu inspiroval v e Spojených státech, kde před dvěma lety před prezidentskými volbami vyzkoušela podobný webový apel židovská americká moderátorka a spisovatelka Sarah Silvermanová, která vyzývala mladé lidi, aby odjeli na Floridu a své prarodiče přesvědčili pro volbu Baracka Obamy. Issová s Mádlem Silvermanovou dokonale okopírovali.
Zelení za štrúdl
Česká předvolební kampaň se i díky tomuto klipu ještě více přesunula na internet. Na síti již visí konkurenční video. Natočili ho šéf Strany zelených Ondřej Liška a socioložka Jiřina Šiklová. Zatímco Issová s Mádlem hecují mladé lidi, aby k prarodičům vůbec nechodili, když nedají hlas pravici, socioložka Šiklová má naopak jednu radu pro samotné prarodiče:
„Tak báby a dědkové, až k vám přijdou vnoučata, dejte jim svíčkovou a štrúdl jen pod podmínkou, že budou volit Zelené.“
Starší odradí
„Klip, ve kterém účinkují dva populární mladí herci může mít na voliče velký vliv. Mladí voliči se s ním mohou identifikovat, negativní vliv může mít na voliče, kteří nejsou tak často na internetu a ke kterým se dostanou pouze novinové titulky z českých bulvárů,“ říká odbornice na politický marketing Anna Matoušková z Katedry politologie brněnské Masarykovy univerzity.
O videu 'Přemluv bábu' a předvolební politické agitaci na internetu mluvily na Radiožurnálu odbornice na politický marketing Anna Matoušková z Katedry politologie brněnské Masarykovy univerzity a socioložka Lucie Vidovičová.
Podle Matouškové se zatím herecké dvojici podařilo získat velkou pozornost, ze které se snaží profitovat se svým videem Strana zelených. Video je ale dvojsečné.
„Může se stát i to, že video sice osloví mladé lidi, aby šli volit, ale odradí ty starší,“ dodává Matoušková.
Sexistické video
„V klipu je řada zjednodušení a negativních symbolů. Za pozornost stojí například sexismus, když se hovoří o bábě a ne o babičce, když se hovoří o dědečkovi a ne o dědkovi. Ve vizuální stránce videa se objevuje zubní protéza či malý mozek, který jakoby naznačuje hloupost starších lidí,“ uvádí socioložka Lucie Vidovičová za Masarykovy univerzity a pokračuje:
„Nicméně podle mého názoru může video prohloubit negativní postoj jen u těch starších lidí, kteří ho měli již dříve, i když skrytě. Ostatní to budou považovat za mladickou revoltu.“
„Klip ale směřuje spíše na mladé lidi, kteří nejsou politicky aktivní. Bohužel na účet obrazu seniorů,“ konstatuje socioložka Vidovičová.