Webová agitka ‚Přemluv bábu‘ vyvolává bouřlivé reakce

Jaké pozdvižení může vyvolat, když dvojice mladých herců projeví svůj politický názor. Marta Issová a Jiří Mádl natočili klip, ve kterém vyzývají mladé lidi, aby přesvědčili prarodiče, aby nevolili levici. Klip je záměrně provokativní a vyvolal i silně pobouřené reakce a debaty o střetu generací.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Herečka Martha Issová

Herečka Martha Issová | Foto: Vladimír Kroc

Jednoduché věty, razantní dikce a vulgární slovník. Recept, kterým chce duo Issová a Mádl oslovit českou mládež. Režisér klipu Petr Zelenka v tom nevidí nic špatného. Podle něj internetová videa takové parametry mít musí, aby vzbudila diskuzi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Vojtěcha Bergera o videu 'Přemluv bábu'

To se také povedlo. Video ‚Přemluv bábu‘ je jedním z nejpopulárnějších videí na českém internetu. Komentáře ale často nejsou lichotivé. Klip ukazuje průměrného voliče levicových stran jako staršího člověka, který žije na venkově a který již zapomněl na čtyřicetileté období komunistického režimu.

Petr Zelenka se při natáčení klipu inspiroval v e Spojených státech, kde před dvěma lety před prezidentskými volbami vyzkoušela podobný webový apel židovská americká moderátorka a spisovatelka Sarah Silvermanová, která vyzývala mladé lidi, aby odjeli na Floridu a své prarodiče přesvědčili pro volbu Baracka Obamy. Issová s Mádlem Silvermanovou dokonale okopírovali.

Zelení za štrúdl

Česká předvolební kampaň se i díky tomuto klipu ještě více přesunula na internet. Na síti již visí konkurenční video. Natočili ho šéf Strany zelených Ondřej Liška a socioložka Jiřina Šiklová. Zatímco Issová s Mádlem hecují mladé lidi, aby k prarodičům vůbec nechodili, když nedají hlas pravici, socioložka Šiklová má naopak jednu radu pro samotné prarodiče:

„Tak báby a dědkové, až k vám přijdou vnoučata, dejte jim svíčkovou a štrúdl jen pod podmínkou, že budou volit Zelené.“

Starší odradí

„Klip, ve kterém účinkují dva populární mladí herci může mít na voliče velký vliv. Mladí voliči se s ním mohou identifikovat, negativní vliv může mít na voliče, kteří nejsou tak často na internetu a ke kterým se dostanou pouze novinové titulky z českých bulvárů,“ říká odbornice na politický marketing Anna Matoušková z Katedry politologie brněnské Masarykovy univerzity.

Přehrát

00:00 / 00:00

O videu 'Přemluv bábu' a předvolební politické agitaci na internetu mluvily na Radiožurnálu odbornice na politický marketing Anna Matoušková z Katedry politologie brněnské Masarykovy univerzity a socioložka Lucie Vidovičová.

Podle Matouškové se zatím herecké dvojici podařilo získat velkou pozornost, ze které se snaží profitovat se svým videem Strana zelených. Video je ale dvojsečné.

„Může se stát i to, že video sice osloví mladé lidi, aby šli volit, ale odradí ty starší,“ dodává Matoušková.

Sexistické video

„V klipu je řada zjednodušení a negativních symbolů. Za pozornost stojí například sexismus, když se hovoří o bábě a ne o babičce, když se hovoří o dědečkovi a ne o dědkovi. Ve vizuální stránce videa se objevuje zubní protéza či malý mozek, který jakoby naznačuje hloupost starších lidí,“ uvádí socioložka Lucie Vidovičová za Masarykovy univerzity a pokračuje:

„Nicméně podle mého názoru může video prohloubit negativní postoj jen u těch starších lidí, kteří ho měli již dříve, i když skrytě. Ostatní to budou považovat za mladickou revoltu.“

„Klip ale směřuje spíše na mladé lidi, kteří nejsou politicky aktivní. Bohužel na účet obrazu seniorů,“ konstatuje socioložka Vidovičová.

Vojtěch Berger, Jan Piroch, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme