Všichni jsme divoká zvířata!
Filmy Wese Andersona jsou podivínské. Opírají se o scénáře, v nichž se prolíná infantilita s vážností, a především o herecké výkony, které lze charakterizovat jako velice úsporné. Ne nadarmo si texaský filmař tak skvěle rozumí s Billem Murraym, jehož skrblení grimasami a minimalistická komika přesně korespondují s Andersonovými libůstkami. Fantastic Mr. Fox v zásadě znamená výrazný tvůrčí krok stranou, vždyť se jedná o animovanou adaptaci pohádkové knihy Roalda Dahla…
Kdo očekával, že se Anderson přizpůsobí pravidlům animáku, bude velmi překvapen. Jsou to totiž pravidla žánru, která se poslušně ohýbají kolem tvůrčí aury režiséra. Fantastic Mr. Fox je Texasanovým typickým autorským počinem, jen namísto živých herců pracuje s roztomilými loutkami lesní zvěře. Pojednává o panu Lišákovi, bývalém zloději a současném sloupkaři, který však trpí pocitem nedocenění i nedostatečnosti… tak se ve stylu velkých kriminálních mozků rozhodne pro poslední velkou fušku: vybrat usedlosti třem největším sedlákům v kraji. Dokázat si, že i pod slupkou trochu uzívané řádnosti pořád dřímou instinkty divokého zvířete.
Spektakulární loupení pana Lišáka vykazuje všechny symptomy „andersonovství“ – netradiční úhly kamery, časté snímání v detailu, labužnická retrodramaturgie soundtracku i monotónní intonace dabujících hvězd. Humor v tomto případě není záležitostí barvitých a expresivních eskapád, ale spíše otrávených replik ze zvířecí každodennosti, opakování a velmi nápaditých vizuálních gagů (které svou jankovitostí občas připomenou belgickou Paniku v městečku). Andersonova zvířátka krom dovádění překvapivě často filozofují o vlastní identitě, řeší rodinné rozpory, vyměňují si velmi dospělé a sofistikované repliky.
Jiskření mezi infantilní animací a „vyzrálým“ obsahem funguje perfektně zejména v úvodu a závěru, které se uctivě klaní před klasiky kinematografie (překrásné jsou reminiscence na osudové chvilky dua Leone & Morricone) a přitom bláznivě poletují ve větru tvůrčích fantazií na velmi benevolentní obloze možností animovaného filmu. Střed filmu občas podlehne mámení vážnosti a Andersonův experiment s psychologií loutek dovádí na hranu funkčnosti. Vynikající herecké obsazení vedené Georgem Clooneym, Meryl Streep a (překvapivě) Billem Murraym neomylně jistí filmu záda, podobně jako vypiplaný a poetický vizuál, jehož roztomilost je ještě umocněna příjemnou zemitostí stop time animace. Stará škola žije a daří se jí, chvála bohu, výborně.
Fantastického pana Lišáka lze bez zardění doporučit fanouškům bizarních světů Wese Andresona i milovníkům netuctových animovaných počinů. Vidět dospělé jezevce, myšky, lišáky a další havěť mudrující uprostřed nákupního centra má v sobě cosi univerzálně podvratného, co potěší to dětinské i to fajnšmekrovské v nás. Koneckonců všichni jsme přeci tak trochu divoká zvířata žijící v supermarketu.
Hodnocení: 80 %
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.