Plán na záchranu ČSA počítá s prodejem majetku a výpověďmi

Vláda schválila tříletý plán na záchranu ztrátových Českých aerolinií. Ten počítá s výrazným zmenšením společnosti. Počet letadel by se měl snížit o třetinu, z flotily by měly zmizet všechny Boeingy. ČSA mají také dál propouštět, odejít by mohla až desetina zaměstnanců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České aerolinie (ČSA)

České aerolinie (ČSA) | Foto: Tomáš Adamec

„Plánuje se snížení počtu letadel v řádu třiceti procent, snížení počtu některých neefektivních destinací, dopad na personálie je nižší, někde kolem deseti procent,“ řekl ministr financí Eduard Janota.

Přehrát

00:00 / 00:00

O restrukturalizaci ČSA mluvil ve večerních Ozvěnách dne ministr financí Eduard Janota

Piloti si už podle šéfa sdružení CZ-ALPA Filipa Gaspara objednali nezávislou analýzu restrukturalizačního plánu. Teprve pak se k němu vyjádří. Podle Gaspara by z firmy měli odejít spíš zaměstnanci v administrativě.

„Dlouhodobě říkáme, že administrativa je přebujelá. Je jasné, že pokud se bude redukovat flotila nebo počet letadel, tak bude nutné redukovat i počty létajícího personálu,“ uvedl Gaspar.

Problém Osinek

Podle ministra financí Eduarda Janoty je teď nejdůležitější vyřešit záležitost s úvěrem od společnosti Osinek. Evropská komise totiž zkoumá, jestli loňský úvěr od Osinku ve výši 2 a půl miliardy korun nebyl nedovolenou státní podporou.

„V rámci plánu restrukturalizace, který v úterý do Bruselu odešleme, navrhujeme určitou ozdravnou kůru v rámci ČSA a součástí toho je, aby nám Brusel notifikoval tuto podporu,“ řekl Janota.

Ministr věří, že Komise rozhodne ve prospěch ČSA. „My jsme přihlíželi při tvorbě restrukturalizačního plánu i k tomu, jakou pomoc v této oblasti prováděli Austrian Airlines a Air Italia." Notifikační proces může podle Janoty trvat až půl roku.

Ztráta čtyři miliardy

České aerolinie loni prodělaly rekordních 3,7 miliardy korun. Výsledek je horší, než se původně očekávalo. Po ozdravných krocích by se měla letošní ztráta snížit asi na půl miliardy.

Analytik makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka upozorňuje na to, že aerolinky se po provedení tohoto restrukturalizačního plánu výrazně zmenší. To ale zároveň znamená, že v dalších letech klesnou i případné zisky.

„Když už firma nebude schopná generovat provozní ziskovost na bázi zhruba jedné miliardy, tak mám strach, abychom nespláceli pět, šest let tuto díru a za těch pět, šest let nepřišla další krize, která zase udělá takovou velkou díru,“ uvedl Procházka.

Podle výkonného ředitele společnosti Patria Finance Petra Kováče jde o uvážlivý plán, který byl podložen detailní analýzou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jde o cestu správným směrem, říká ředitel společnosti Patria Finance Petr Kováč

„Jde především o transparentnost, zprůhlednit hospodaření a identifikovat, které části firmy jsou zdravé a které naopak úplně dobře nefungují,“ řekl Kováč.

Prodej téměř třetiny letadel je podle něj v tuto chvíli maximální hranice. „Hlavním bodem plánu je zjevně zvýšit efektivitu kapacit, které v tuto chvíli ČSA má,“ dodal Kováč.

Igor Maňour, Tomáš Medek, Veronika Sedláčková, Martina Spěváčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme