Lidé z okolí Vodochod plánované letiště odmítají

Ruzyňské letište by mělo mít do tří let konkurenci. Jestli se tedy podaří investiční skupině Penta vybudovat z dnešního malého podnikového letiště ve Vodochodech mezinárodní terminál.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stovky lidí demonstrovaly proti rozšíření vodochodského letiště

Stovky lidí demonstrovaly proti rozšíření vodochodského letiště | Foto: Jana Káninská

Odbavit by mělo za rok asi tři a půl milionu lidí. Přes léto, v době dovolených, by pak obsloužilo sedmdesát letounů denně. Lidem z okolních obcí se ale rozšiřování letiště nelíbí a nechtějí žít v blízkosti hlučné ranveje. A právě proto je ve středočeských obcích vodochodské letiště stále tématem číslo jedna.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve středočeských obcích natáčela Petra Benešová

„Samozřejmě, že je to kravál, kdo má pod tím žít, pod tím se dá jenom umřít. Navíc nám vadí, že s námi nikdo z Penty nejedná.“

Právě takto se už před měsíce vyjadřovali lidé na protestní akci proti rozšiřování vodochodského letiště. Kromě nočních hodin bude na terminálu nepřetržitý provoz. Lidé se tak bojí, že přijdou o svůj klid, jak říká i jedna z obyvatelek Panenských Břežan.

„Tady jde spíš lidem o životní prostředí, protože když tu bude letiště, tady si pak už nikdo nekoupí dům, stačí, když je vedle dálnice.“

Nová pracovní místa

Od začátku února se v obcích v okolí Vodochod konalo už osm referend. Výsledky se téměř shodovaly, až devadesát procent lidí letiště odmítlo. Výjimkou byla jen obec Odolena Voda.

Proti letišti tady byly jen dvě třetiny lidí. Důvod je jasný, už teď někteří z místních pracují na vodochodském letišti. Od jeho rozšíření si tak slibují další pracovní místa, jak potvrzuje i jedna z místních prodavaček.

„Můj názor je tady letiště mít, co se týče zaměstnání.“

Právě nová pracovní místa jsou jedním z hlavních argumetů, o které se opírá ředitel vodochodského letiště Martin Kačur.

„Odhadujeme, že přímo letiště vygeneruje něco přes 500 pracovních příležitostí.“

Starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová ale připomíná, že tento argument místní lidi nepřesvědčí, aby pro letiště hlasovali. Za prací dojíždějí hlavně do Prahy.

„V našem regionu je jedna z nejnižších nezaměstnaností v republice, takže se dá říct, že tady není taková poptávka po pracovních místech.“

Levné letenky a služby

Přesto je vedení letiště přesvědčeno, že terminál bude mít přínos nejen pro středočeský region ale celou republiku. A dokládá to i na vlastním průzkumu. Podle něj přes sedmdesát procent lidí z Prahy a ostatních středočeských měst by mezinárodní terminál přivítalo.

Vodochody chtějí zákazníky nalákat na levné letenky a služby nízkonákladových společností. Starostové okolních obcí ale letiště rezolutně odmítají. Podle Sýkorové by jim nový terminál příliš zasáhl do života.

„Narušil by ho negativně, s velkými dopady na životní prostředí, na zdraví lidí, na dopravní situaci.“

O letišti ale ještě není rozhodnuto. Jeho vlastník, firma Penta teď musí ministerstvu životního prostředí předložit studii vlivu stavby na životní prostředí. Už jednou ministerstvo Pentě studii vrátilo k přepracování kvůli řadě připomínek. Letiště tak muselo v některých plánovaných bodech ustoupit.

Zrušilo například noční provoz, z přilehlé dálnice pak chce vybudovat více sjezdů k letišti. Letové koridory by měly být odkloněny tak, aby nezasahovaly do obydlených míst.

Jak nakonec boj o letiště dopadne se ukáže nejdříve za měsíc, kdy bude studie hotova.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme