Ministerstvo dopravy šetří. Nové dálnice nebudou

Politické strany zjistily, že mluvit o dobrých silnicích má slušný marketingový potenciál. A tak všechny před volbami slibují, že asfalt nebo koleje povedou skoro všude a v patřičné kvalitě. Jejich programy bude možné porovnat s realitou: Státní fond dopravní infrastruktury má zveřejnit plány, co se dá za dosud schválené peníze pořídit, ať letos nebo v dalších letech.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Česká republika sice má jednu z nejhustších sítí silnic a železnic v Evropě, ale jejich kvalita se zatím přes dílčí zlepšení té evropské neblíží. V první řadě není dobudovaná síť dálnic. Na každých 1000 km2 plochy u nás připadá statisticky 16 km dálnic, v zemích na západ od nás je to až 55.

Silnice první třídy nutně potřebují opravy, stejně jako čtyřicet let zanedbávané železnice. Doprava je pro vládu prioritou, navzdory krizovému rozpočtu ponechala Státnímu fondu dopravní infrastruktury historicky zatím největší balík peněz: 96 miliard korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

cesty.mp3

Relativní štědrost je daná i tím, že se na financování značnou měrou podílí Evropská unie. Přesto i tady je nutné výdaje osekávat. Už se nezačíná stavět takříkajíc na zelené louce, jenom se dokončují započaté projekty.

Velké plány na vybudování alternativy pro přetíženou dálnici z Prahy do Brna, severní obchvat hlavního města nebo jihočeskou autostrádu tak zůstávají víceméně na papíře. Není ani jasné, které z už započatých staveb budou dotaženy do konce, až za pět let přestanou proudit peníze z Evropské unie.

Finance nejsou

„Priority představí ministerstvo dopravy, státní fond se na tom jen spolupodílí. Jako jasná priorita je v této chvíli rychlostní komunikace R35 jako alternativa k dálnici D1, dále je to dostavba pražského okruhu – jak toho severozápadního segmentu, tak spojení D1 a D11 a v plánu je také dobudování části dálnice D3. A ještě bych zmínil i rekonstrukci dálnice D1,“ řekl náměstek Fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

„Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Fondem dopravní infrastruktury a investory posoudilo multikriteriální analýzou stavby plánované do roku 2013 a udělalo jejich pořadí, jak by měly být realizovány. Zároveň vznikl finanční model, který popisuje, jak vůbec financovat další výstavbu a dokončení dálniční sítě. Na jeho základu jsme si určili priority,“ dodal Tomáš Čoček.

Dálnice | Foto: Comstock Images

Fond dopravní infrastruktury v této chvíli financemi zrovna neoplývá, jen na dokončení dálniční sítě je zapotřebí neuvěřitelných 500 miliard korun.

„Do roku 2020 je finanční výhled na dálniční sít 96 miliard korun a z toho ještě musíme obětovat 70 miliard na projekty, které jsou v realizaci v současné době,“ doplnil Čoček.

Patricie Polanská, Tomáš Pavlíček, Jan Cigánik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme