Stočený tachometr je podvod na druhou

21. květen 2010

I dítě v první třídě už ví, že náš trh s ojetými vozy, řečeno diplomaticky, vykazuje mnoho nestandardních znaků. O co se jedná? V kostce řečeno: Protože nemáme na auta tolik peněz jako naši západní sousedé, orientujeme se na vozy starší. Ty by měly mít z logiky věci „něco najeto“, jenže nějakým zázrakem tomu tak není.

Když porovnáte průměrný kilometrový nájezd aut prodávaných v Česku a v Německu, zjistíte, že jsme na to lépe. Zázrak se jmenuje „stáčení tachometrů“. Podle Zbyňka Veselého ze SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) přitom nejde jen o to, že nás prodejce okrade. „Zásadní problém je v tom, že nový majitel se k automobilu chová, jako kdyby mělo najeto méně kilometrů. Jinými slovy, neprovádí potřebné kontroly. To může být v tomto případě až životu nebezpečné.“

Stáčení tachometrů však není jediným českým problémem. Díky různým administrativním fintám se auta u nás často vydávají za novější - jde o takzvané omlazování. A narazit můžete také na zlegalizovaný kradený vůz.

„Krize způsobila mírné snížení prodeje ojetých aut, s čímž souvisí i pokles tržeb bazaristů. Ti si však ztrátu potřebují někde nahradit, proto se v některých případech začalo podvádět trochu víc, než tomu bývalo před pár lety,“ varuje Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se odhalováním automobilových podvodů zabývá už mnoho let. „Z výsledků služeb, které naše společnost v minulém roce poskytla, vyplývá, že zhruba čtyřicet procent ojetých vozidel v České republice má stočený stav tachometru. Odhadujeme, že v České republice je takových vozidel přibližně milión.“

Dá se tedy říct, že každé čtvrté auto v Česku najelo víc, než kolik ukazuje jeho počítadlo kilometrů. Myslete na to, než se vydáte na obhlídku vybraného ojetého vozu. Ve vlastním zájmu byste se měli seznámit s novou příručkou, kterou vydalo sdružení SOVA. Bude k dispozici na všech STK a je také zdarma ke stažení na webu.

„Příručka provádí jednotlivými kroky. Řekl bych, že převážnou většinu úkonů jsme schopni zvládnout jako laici sami,“ říká Zbyněk Veselý a pokračuje: „V první řadě jsou to záležitosti kolem smlouvy, které lidé často podceňují. Dále je důležité auto důkladně prohlédnout a zkontrolovat opotřebení jednotlivých dílů. Samozřejmě nesmíte zapomenout na kontrolu motoru a hlavně na zkušební jízdu. Vhodné je s sebou případně vzít i člověka z oboru, například nějakého automechanika.“

Ještě lepší než zmiňovaný automechanik je nezávislý specialita, který se živí jen tím, že pro své klienty kontroluje auta, hlídá smlouvy i původ vozu. Nebudeme tu dělat reklamu konkrétním firmám, vybrat si můžete sami. Například z nabídky, kterou dostanete, když si do některého z internetových vyhledávačů zadáte patřičné klíčové slovo.

autor: pek
Spustit audio