Elektromobily nemají v Česku smysl, tvrdí expert

Ministři průmyslu evropské sedmadvacítky projednávají podporu zavádění hybridních, elektrických a jiných "čistých" aut. Elektromobily a hybridy brázdí i české silnice.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Roomster - elektromobil

Škoda Roomster - elektromobil | Foto: Ondřej Jánoška

Automobilka Škoda připravuje elektro-verzi Superbu a výhledově i Roomsteru, energetický gigant ČEZ chce zavést služební elektromobily a síť nabíjecích stanic má začít budovat příští rok.

O hybridech a elektromobilech se často mluví jako o "čistých autech“. Ne všude však opravdu čistá jsou.

„Provoz samotný čistý je. Ale elektromobil potřebuje elektřinu, která se vyrábí ve většině zemí způsobem, který zdaleka čistý není. U hybridů je to podobné. Malá auta, která využívají akumulátory třeba v centrech měst čistší jsou. U těžkých SUV aut, která díky tomu vozí několik set kilogramů zátěže jenom pro to, aby v určité fázi mohla zrychlit, bych neřekl, že je to ekologické,“ objasnil redaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vladimír Rybecký hovořil o budoucnosti elektromobilů a hybridů

V souvislosti s eletromobily se často mluví o problematické dojezdnosti. Automobilky uvádějí poměrně optimistická čísla. Např. Mitsubishi tvrdí, že jejich vůz i-MiEV ujede na jedno nabití až 160 km. Jenže při testech vše dopadá jinak.

„Na dojezd má vliv řada faktorů. Většinou se uvádí optimistický údaj, který vychází z měření při spotřebě paliva. Ale reálný provoz, když je například zima a auto se musí často rozjíždět, nemá na akumulátor dobrý vliv a dojezd jde pak velice rychle dolů,“ vysvětlil Rybecký.

Pokud je zima a auto bude muset často zastavovat, klesá dojezdnost zhruba na čtyřicet kilometrů.

Politická vůle může pomoci

Často se tak uvádí, že nástup elektromobilů není otázkou let, ale desetiletí. I když předpovědi se mohou rychle změnit.

„Pokud bude politická vůle a budou dostávat velkou podporu, může být nástup elektromobilů otázkou několika málo let, protože po technické stránce neexistuje žádný velký problém. Jde jen o infrastrukturu a o usnadnění zákazníkům, aby se pro ta vozidla rozhodovali. Teď pro to nemají důvod,“ pokračoval redaktor Autoweeku.

Právě infrastruktura k dobíjení akumulátorů je velkým problémem elektromobilů.

„Říká se, že je možné je dobíjet ze zásuvky. Není to úplně snadné, protože na dobíjení elektromobilu je třeba velký proud, který má málokdo k dispozici. U rychlého dobíjení jsou to řádově desítky ampér, a to už nemá k dispozici vůbec nikdo. Je třeba na to mít speciální síť,“ řekl Rybecký.

Unijní podpora eletromobilů a hybridů by mohla urychlit nástup této nové technologie. Problémem však jsou různé zdroje elektrické energie ve státech unie.

„Ve Francii a Rakousku třeba vyrábějí elektrickou energii bez emisí, tam to pak smysl má. U nás, v Německu nebo Polsku, kde se energie většinou vyrábí spalováním uhlí, to moc význam moc nemá.,“ dodal redaktor Autoweeku.

Martina Mašková, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme