Elektromobily nemají v Česku smysl, tvrdí expert
Ministři průmyslu evropské sedmadvacítky projednávají podporu zavádění hybridních, elektrických a jiných "čistých" aut. Elektromobily a hybridy brázdí i české silnice.
Automobilka Škoda připravuje elektro-verzi Superbu a výhledově i Roomsteru, energetický gigant ČEZ chce zavést služební elektromobily a síť nabíjecích stanic má začít budovat příští rok.
O hybridech a elektromobilech se často mluví jako o "čistých autech“. Ne všude však opravdu čistá jsou.
„Provoz samotný čistý je. Ale elektromobil potřebuje elektřinu, která se vyrábí ve většině zemí způsobem, který zdaleka čistý není. U hybridů je to podobné. Malá auta, která využívají akumulátory třeba v centrech měst čistší jsou. U těžkých SUV aut, která díky tomu vozí několik set kilogramů zátěže jenom pro to, aby v určité fázi mohla zrychlit, bych neřekl, že je to ekologické,“ objasnil redaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.
V souvislosti s eletromobily se často mluví o problematické dojezdnosti. Automobilky uvádějí poměrně optimistická čísla. Např. Mitsubishi tvrdí, že jejich vůz i-MiEV ujede na jedno nabití až 160 km. Jenže při testech vše dopadá jinak.
„Na dojezd má vliv řada faktorů. Většinou se uvádí optimistický údaj, který vychází z měření při spotřebě paliva. Ale reálný provoz, když je například zima a auto se musí často rozjíždět, nemá na akumulátor dobrý vliv a dojezd jde pak velice rychle dolů,“ vysvětlil Rybecký.
Pokud je zima a auto bude muset často zastavovat, klesá dojezdnost zhruba na čtyřicet kilometrů.
Politická vůle může pomoci
Často se tak uvádí, že nástup elektromobilů není otázkou let, ale desetiletí. I když předpovědi se mohou rychle změnit.
„Pokud bude politická vůle a budou dostávat velkou podporu, může být nástup elektromobilů otázkou několika málo let, protože po technické stránce neexistuje žádný velký problém. Jde jen o infrastrukturu a o usnadnění zákazníkům, aby se pro ta vozidla rozhodovali. Teď pro to nemají důvod,“ pokračoval redaktor Autoweeku.
Právě infrastruktura k dobíjení akumulátorů je velkým problémem elektromobilů.
„Říká se, že je možné je dobíjet ze zásuvky. Není to úplně snadné, protože na dobíjení elektromobilu je třeba velký proud, který má málokdo k dispozici. U rychlého dobíjení jsou to řádově desítky ampér, a to už nemá k dispozici vůbec nikdo. Je třeba na to mít speciální síť,“ řekl Rybecký.
Unijní podpora eletromobilů a hybridů by mohla urychlit nástup této nové technologie. Problémem však jsou různé zdroje elektrické energie ve státech unie.
„Ve Francii a Rakousku třeba vyrábějí elektrickou energii bez emisí, tam to pak smysl má. U nás, v Německu nebo Polsku, kde se energie většinou vyrábí spalováním uhlí, to moc význam moc nemá.,“ dodal redaktor Autoweeku.