Brno musí předělat plán obchvatu. Kvůli rozhodnutí soudu

Nejvyšší správní soud dnes zrušil část brněnského územního plánu, která obsahovala spornou trasu rychlostní silnice R43 přes městskou část Bystrc. Trasa se podle soudu dostala do územního plánu neoprávněně, protože není zanesena do územního plánu u vyššího celku, tedy Jihomoravského kraje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marius Kotrba: Sv. Kryštof, 2005, olomoucký dálniční obchvat

Marius Kotrba: Sv. Kryštof, 2005, olomoucký dálniční obchvat

Město Brno si nyní chce zadat právní analýzu. Má připravené i jiné alternativy obchvatu.

„Musíme především počkat na písemné vyhotovení rozsudku, abychom věděli, jakým způsobem přesně máme stávajcí plán upravit. Zároveň si ještě zadáme právní analýzu, která nám řekne, jakým způsobem postupovat při přípravě nového územního plánu, protože ten je připraven ve třech variantách,“ sdělil náměstka brněnského primátora Martin Ander.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek primátora Brna Martin Ander hovořil o brněnském obchvatu

Dřívější rozhodnutí připravit plán i ve variantě s R43 ve trase obchvatu města Brna, tedy nikoliv bystrcké trase, kterou soud dneska zrušil, ale i v trase Boskovickou brázdou, se podle něho ukázalo jako prozíravé.

„Město Brno je tak připraveno i na tu eventualitu, že v rámci krajského územního plánu bude rozhodnuto o jiné variantě než je ta přes Bystrc. Potřebujeme vědět, zda můžeme začít koncept územního plánu projednávat už nyní, nebo budeme muset počkat až na výsledek projednání krajského územního plánu, který je tomu brněnskému nadřazený,“ vysvětlil Ander.

Ve hře jsou obě varianty

Nejvyšší správní soud se podobným případem zaobíral v roce 2008. Tehdy šlo o územní plán Prahy a rozhodl velmi podobně. Brněnský magistrát však toto rozhodnutí nerespektoval a problém neřešil již tehdy.

„Protože podstatná část příslušného odboru úřadu trala na premise, že R43 v bystrcké trase je právoplatně obsažen v územním plánu brněnské aglomerace z roku 85 a z úrovně státní správy odmítal na tomto cokoliv měnit,“ doplnil náměstek primátora.

„Jsem rád, že soud dnes udělal v této věci jasno a rozhodl letitý spor o to, zda trasa přes Bystrc byla, či nebyla zahrnuta do územního plánu. Soud rozhodl, že nebyla. My musíme plán upravit tak, aby byl v souladu s rozhodnutím soudu,“ pokračoval Ander.

Ve hře jsou tedy stále obě dvě varianty, tedy bystrcká i přes Boskovickou Brázdu.

„Rozhodnutí soudu otevírá možnost, aby při projednávání nového krajského územního plánu zavládla otevřená atmosféra při projednávání těchto dvou variant. Ani jedna strana nemůže tvrdit, že je nějak historicky potvrzená,“ řekl náměstek.

Podle něj je hlavní problém v tom, že Jihomoravský kraj od svého zřízení nevytvořil žádný vlastní platný územní plán a město Brno nemá žádný nadřízený podklad, kterým by se mělo při územním plánování řídit.

Vytvoření nového krajského územního plánu a začátek stavebních prací je však zřejmě v nedohlednu.

„Podle mých informací kraj počítá s tím, že začne s veřejností projednávat podobu plánu někdy na začátku příštího roku. Je to dlouhá doba, ale situace je prostě taková a nám nezbude nic jiného než se s tím vyrovnat a náš plán musí počkat na to, jak rozhodnou krajští zastupitelé,“ dodal Ander.

Jan Richter, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme