Neviditelný robotický bojový letoun

29. květen 2010

Bezpilotní bojový letoun Phantom Ray firmy Boeing patří ke zcela nové generaci letadel. Má neviditelný povrch, který nevidí radary, a jeho možnosti bojového nasazení jsou mnohem univerzálnější, než bylo dosud zvykem.

Phantom Ray je velký téměř jako stíhačka, má proudový pohon a na rozdíl od většiny lehkých bezpilotních letounů je vybaven pro nejrůznější bojové situace včetně těch nejtěžších. Bude moci provádět výzvědnou činnost, monitorování bojiště, průzkum, potlačování nepřátelské vzdušné obrany, elektronický útok, útok na pozemní cíl, boj v módu stíhačky proti nepřátelským letadlům. Bude umět i automatické doplnění paliva za letu.

Tvarem letadlo připomíná rejnoka či létající křídlo, je podobný i mnohem většímu neviditelnému bombardéru B-2. Liší se od něj barvou - na rozdíl od černého B-2 má Phantom Ray bílý povrch. Tento letoun o hmotnosti 16,5 tuny je dlouhý 11 metrů a rozpětí křídel činí 15 metrů. Maximální rychlost bude kolem 1000 kilometrů za hodinu, dolet 2400 km a maximální výškový dostup 12 km. Díky nepřítomnosti pilota na palubě si dovolí mnohem divočejší letové manévry. Letadlo ponese až 2 tuny munice.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/CEqBvvvSgK0&hl=cs_CZ&fs=1&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/CEqBvvvSgK0&hl=cs_CZ&fs=1&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>


Letoun Phantom Ray vyvíjela 10 let speciální divize firmy Boeing, která se jmenuje Phantom Works. Původně šlo o zakázku pro vládní vojensko-technologickou agenturu DARPA pod kódovým názvem X-45. Při výrobě součástek a prototypů konstruktéři použili moderní metodu automatického návrhu a konstruování s pomocí 3D tisku, tzv. rapid prototyping. Prototyp návrhu je při něm vyřezán na speciálních tiskárnách. Současná podoba bezpilotního stroje ještě není zcela finální, spíše jde o obecnou demonstraci technologické platformy.

Předchozí zmenšené prototypy už vykonaly několik desítek letů. První zkušební let posledního návrhu letadla Phantom Ray se uskuteční v prosinci tohoto roku. V následujícím půlroce proběhne celkem 10 misí různého druhu, kdy bude letoun plnit různorodé úkoly.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio