Řidiči živnostníci budou moci pracovat jen 48 hodin týdně

Živnostníky provozující autodopravu čeká omezení jejich pracovní doby. Podle poslanců Evropského parlamentu se na ně musí vztahovat stejná pravidla jako na řidiče v pracovním poměru. Budou mít maximální pracovní dobu 48 hodin týdně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta a kolona

Auta a kolona | Foto: Tiskový servis Evropské komise

Europoslanci totiž zamítli návrh Evropské komise vyjmout samostatně výdělečně činné řidiče ze směrnice o pracovní době v silniční dopravě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reakce na novou směrnici europoslanců zjišťoval Nikola Bojčev.

Dosud měli řidiči živnostníci výjimku ze směrnice schválené před osmi lety. Evropská komise chtěla tyto samostatně podnikající řidiče vyjmout z platnosti směrnice úplně. S tím ale nesouhlasil výbor pro zaměstnanost a sociální věci Evropského parlamentu.

Na řidiče živnostníky se mají vztahovat stejná pravidla, jako na ty, kteří se řízení kamionů a nebo autobusů věnují jako zaměstnanci dopravních firem. Má to přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Neexistuje ale žádný průzkum nebo statistika, která by ukazovala na jejich větší nehodovost.

Řidiči jsou v šoku

Zastánci volnějšího režimu pro samostatně podnikající řidiče argumentovali tím, že čas strávený za volantem už teď sledují tachografy a samostatní podnikatelé se kromě řízení ještě musejí starat o chod vlastní živnosti. Předsedu Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřicha Dandu takové rozhodnutí šokovalo.

„Je to velmi špatná zpráva, protože dochází k tomu, že splývá pojem živnostník a zaměstnanec. A to je úplně špatně, protože oba dva mají úplně jiné pracovní záměry a mají jiné úkoly,“ řekl Danda.

Dodal, že se bude snažit využít všech možných opravných prostředků. Podle dotázaných českých dopravců bude směrnice v praxi znamenat pro mnohé živnostníky likvidaci. Největší problém to bude hlavně pro ty dopravce, kteří jezdí kratší vzdálenosti a spoustu času stráví vykládkou a nakládkou surovin.

Už si nic nevydělám

I podle českého dopravce-živnostníka Jaroslava Voldřicha je to absurdní nápad. „Měla by se rozlišovat kamionová doprava a sklápěčková doprava. Když jezdím pod bagrem, tak nakládání jedné fůry trvá zhruba deset minut, přestávka se počítá až od patnácti minut. Takže za den najezdím třeba jen patnáct kilometrů, ale po osmi hodinách musím skončit,“ stěžuje si Voldřich.

To znamená, že v drtivé většině by pan Voldřich nemohl dostát svým závazkům. A za takovou práci pak živnostníkům zřejmě nebude ochotný nikdo platit. I proto je sjednocení pravidel pro zaměstnance a živnostníky podle Dandy nesmysl. „Živnostník musí dělat, když má práci. Zatímco zaměstnanec je zaměstnán a pobírá mzdu za určitých podmínek,“ řekl Danda.

Směrnice Evropské unie o pracovní době v silniční dopravě bude mít podle Voldřicha ve stávajícím znění fatální následky. „Změní se to, že ve skutečnosti to zabalíme všichni. Protože teď budu mít třeba třetinový výkon. Já si nevydělám a nemůžu se tím pádem uživit,“ rozhořčil se Voldřich.

Špryňar: Fakticky se nařízení nikoho nedotkne

Podle generálního tajemníka sdružení dopravců ČESMAD Martina Špryňar však zřejmě směrnice v realitě nijak řidiče nepostihne:

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Špryňar mluvil o nové směrnici pro řidiče

„Díky tomu, že se nařízení reálně nedá kontrolovat, tak to fakticky nikoho ohrozit nemůže. Musíme ale počkat, jak se to zakotví do našeho právního řádu. Jediné řešení asi je, aby si řidiči pořídili domů píchačky a až půjdou dělat účetnictví, tak si píchnou . To je samozřejmě nadsázka,“ pokračoval Špryňar.

Úprava, kterou dnes europoslanci odhlasovali, je podle jeho slov nesmyslná. Stejně jako argument o zlepšení bezpečnosti na silnicích, kterému má právě úprava údajně pomoci.

„To je velký omyl. Bezpečnost v silniční dopravě je řešená v nařízení o době odpočinku a tam je paradoxně stanovená maximální doba řízení za týden 45 hodin, takže je to ještě přísnější, než tato směrnice o pracovní době,“ vysvětlil generální tajemník.

I přes nesouhlas s novým nařízením se ale sdružení dopravců ČESMAD zřejmě žádné větší protesty nechystá.

„Zhruba před měsícem jsem měl slyšení v Evropském parlamentu. Bohužel na racionální argumenty levá část poslanců neslyší a neustále opakuje argumenty o bezpečnosti. Takže teď asi bojovat nebudeme, ale počkáme, jak to v České republice zahrnou do zákoníku práce,“ dodal Špryňar.

Pavel Novák, Nikola Bojčev, Václav Rojík, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme