Zaměstnanci Fiatu rozhodují o budoucnosti jihoitalské továrny

V Pomiglianu u italské Neapole dnes zaměstnanci místní továrny Fiat referendem rozhodují o své budoucnosti. Přes 5000 pracovníků se vyjádří svůj souhlas či nesouhlas s podmínkami kladenými automobilkou pro investice do továrny. Výsledky referenda budou známy večer.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

čelní pohled

čelní pohled | Foto: Fiat

Kdysi jen italská automobilka Fiat je dnes multinacionální společnost, která vyrábí automobily v různých zemích světa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Referendum v italském Fiatu sleduje spolupracovnice ČRo Vědunka Lunardi

Svého času se podílela na rozvoji zaostalého italského jihu, a to hlavně díky státní podpoře.

Dnes ale dvě jihoitalské továrny - jedna v sicilském Termini Imerese a druhá v Pomigliano d Arco - nejsou efektivní, produkce je velmi nízká a výrobní náklady naopak velmi vysoké.

Sicilská továrna se zavře příští rok a o neapolské se rozhodne právě dnes. Firma Fiat je ochotná investovat do závodu v Pomiglianu 700 milionů eur a vyrábět tam modely Panda, předložila ale své podmínky. Týkají se zejména snížení nákladů, zvýšení produktivity práce a také například vyššího počtu přesčasových hodin.

Tři ze čtyř hlavních odborových centrál dohodu podepsaly, levicová CGIL nikoli. Rozhodnou tedy přímo zaměstnanci. Očekává se, že zvítězí „ano“.

Očekává se souhlas s návrhy firmy

Účast v referendu je vysoká - do 12 hodin hlasovalo 40 procent a na konci směny ve 14 hodin to bylo už 50 procent zaměstnanců. Většina z nich tvrdí, že by v oblasti jinou práci nenašli a že se tudíž podřídí, i když neradi.

Zaměstnanci rozhodnou také o budoucnosti 15.000 lidí, kteří pracují pro Fiat mimo závod. Proti budou hlasovat většinou starší pracovníci, kteří mají jistý předčasný odchod do důchodu. Fiat ale podmínil investici vysokým procentem souhlasu, firmě nestačí jen nadpoloviční většina.

Pokud vedení Fiatu výsledky referenda neuspokojí, jsou údajně ve hře dvě možnosti. Firma by mohla závod jednoduše závod zavřít, anebo také po uzavření závodu vytvořit novou společnost, která by si zaměstnance vybrala sama nově a za svých podmínek.

Vzhledem k této situaci od rána vládne v Pomiglianu velké napětí a všichni čekají, jak referendum dopadne.

V současné době se vozy Panda vyrábějí v Polsku. Tamním zaměstnancům se samozřejmě nelíbí možnost, že by produkce mohla být převedena do Neapole a svou nelibost už také dali jasně najevo.

Vědunka Lunardi, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme