Dění v Česku zajímá jen naše sousedy. V zámoří jen výjimečně

České političky se ocitly na titulní straně světových novin. Americký deník Wall Street Journal v pátek zveřejnil snímky spoře oděných představitelek Věcí veřejných, které nafotily pro předvolební kalendář, a fotografie doplnil jedním z nejdelších textů o české politické scéně za poslední roky. V pondělí se pak článek i se snímky objevily také v evropském vydání deníku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Novináři, kameramani a fotografové

Novináři, kameramani a fotografové | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Článek se záběry z nafoceného kalendáře političek strany VV vyšel nejprve ve Spojených státech amerických, které jsou mnohem konzervativnější než Evropa. Hodně čtenářů proto bylo překvapeno tím, jak daleko se dá v české politice zajít, říká Erik Best, americký novinář, který léta působí v České republice:

Přehrát

00:00 / 00:00

Zprávy o dění v České republice v zahraničních médiích. Příspěvek Nadi Bělovské.

„V Americe člověk určitě neočekává, že poslankyně se bude takto chovat. Také politická korektnost v Americe je taková, že je to skoro nepředstavitelné, takže pro běžného čtenáře ten článek byl určitě velice zajímavý.“

Článek jako reklama

Přesto si ale Erik Best myslí, že je pro Českou zveřejněný článek dobrou reklamou:

„Já si myslím, že to je jenom pozitivní, málokdo to vezme z toho hlediska, že ženy jsou potlačované nebo méně vnímané v České republice, ale určitě je to něco, co je neobvyklé a upoutá pozornost a v dnešní době člověk musí na sebe upoutat pozornost a, jak se říká, není důležité, o čem píší, důležité je, aby o tom vůbec psali a mluvili. Myslím si, že ten článek tomu slouží,“ řekl Rádiu Česko Best.

Překročit práh pozornosti

Tomáš Trampota, mediální odborník z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, ale v souvislosti s tématem článku upozorňuje na tom, že zveřejněné informace a fotografie vrhají na Česko poněkud stereotypizující obrázek. To podle něj ale není nic výjimečného.

„Není to výjimkou zejména ve zpravodajstvích médií, která jsou tak vzdálená, jako jsou média Spojených států, pokud informují o zemích střední Evropy, kde velice často čtenáři nemají konkrétní vztah k popisované zemi, a proto se tam dostávají velice v minimálním rozsahu. A pokud se tam dostanou země, jako je Česká republika, tak se velice často dostávají v nějakém někdy negativním rámci, někdy velice překvapivém rámci, ale zejména s událostmi, které jsou velice, velice razantní, aby takzvaně překročily práh pozornosti.“

Toto pravidlo se týká například už zmíněných Spojených států, pro které Česko není také důležité jako některé mocnější evropské země. V tamních médiích se proto sice články, které se dotýkají České republiky, objevují, jen málo se jich ale věnuje přímo aktuálnímu politickému nebo ekonomickému dění u nás, dodává Erik Best.

„Můžete někdy najít články o České republice v každém médiu, ale je nějaké téma nebo trend, tak je to spíš zajímavost: že přijde nějaká zajímavost, třeba kočky v parlamentu nebo něco takového, protože stálý zájem o Českou republiku není.“

Informace o Česku zajímají pouze nejbližší sousedy

Pro evropská média už ale platí jiná pravidla, zejména pro ta, která pracují v našich sousedních zemích, říká Tomáš Trampota.

„Tam bývá informační výměna nejintenzivnější a pak často se Česká republika může dostávat do zahraničních médií právě do vztahu s tím, že se podílí na nějakých institutech, které mají pravidelnou pozornost médií. To bylo právě předsednictví v Evropské unii, že tam v podstatě ať jakákoliv země by předsedala EU, tak automaticky dostává velkou mediální pozornost. Co se týče českých voleb, tak dá se předpokládat, že největší pozornost bude v Německu, Polsku, také na Slovensku, případně v Rakousku a Maďarsku. Výrazně menší pozornosti už se bude dostávat z britských médií – ta jsou typická tím, že je tam silnější ostrovní zahleděnost a pokud půjdeme už mimo Evropu, tak ta pozornost bude zcela minimální nebo žádná.“

Důležité jsou i osobnosti

Atraktivnost České republiky dokáží výrazně zvýšit známá jména českých osobností, které jsou v zahraničí populární. Erik Best vypočítává, kteří lidí tuto sílu mají.

„Teď psali dost často o tom, že Tomáš Berdych vyhrává ve Wimbledonu, pak jsou články, které souvisejí s Václavem Havlem, to je něco, co se vždycky dobře prodává, a já si pamatuji, že nedávno byl trošku neočekávaně článek od Carla Rowa, to je člověk, který byl hlavní stratég od George Bushe. Trošku překvapivě nedávno napsal o České republice a komentoval výrok Topolánka, jak politika Baracka Obamy je cesta do pekel, a to myslím velice hezky využil a ten článek byl velice pozitivní vůči Topolánkovi, i když v Evropě reakce na jeho výrok byly spíš negativní.“

Klaus ve středu zájmu

Velký vliv na výběr zpráv o České republice má v zahraničí také to, jak výrazně v nich figurují představitelé klíčových státních institucí, doplňuje Tomáš Trampota:

„Celkem dobrý přístup do zahraničních médií si vydobyl náš prezident Václav Klaus v souvislosti s tím, že byl nositelem velice razantních názorů a názorů nevšedních, například k problematice životního prostředí.“

I porušení zvyklostí zajistí zájem médií

Trampota je ale přesvědčen, že více než slavná jména hraje roli při rozhodování o umístění článků o Česku v zahraničních médiích právě například porušení norem, nebo zvyklostí, případně neobvyklé dění u nás:

„Odtud komentář k tomu nechání se fotit političkami Věcí veřejných, podobně můžeme najít určitou spojitost s tehdejším problémem lůžek a paní Atkinsonové, což byl problém, kterému se věnovala britská média a tak podobně. Když se objevila velice razantní událost potenciálního vztahu spisovatele Kundery ke státní tajné bezpečnosti, což byla velká kauza v českých médiích, a tím, že Kundera je známý nejen ve Francii, ale vůbec v západní Evropě a ve Spojených státech, ta událost byla tak razantní, že s malou fotkou se poukaz na tuto událost dostal také na titulní stranu New York Times, tedy velice vlivného média.“

Marián Vojtek, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme