Za tragédií ve Studénce stojí podle vyšetřovatelů souhra chyb

Za pád mostu ve Studénce může nedostatečné ukotvení a špatné podložení konstrukce. Závěry několikaměsíčního vyšetřování velké železniční nehody zveřejnil vedoucí týmu kriminalistů Jiří Jícha. Policie současně předala státnímu zástupci návrh obžaloby deseti lidí, kteří jsou podle ní za tragédii odpovědní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tragická nehoda vlaku u Studénky

Tragická nehoda vlaku u Studénky | Foto: Hasičský záchranný sbor MS kraje

Nehoda ve Studénce na Novojičínsku se stala 8. srpna 2008. Před soupravou EuroCity Comenius z Krakova do Prahy se zřítila mostní konstrukce, kterou právě stavbaři vysouvali přes trať.

Po nárazu rychlíku do trosek mostu zahynulo osm lidí. Různá zranění utrpělo 90 osob, z toho deset těžká.

Jícha dnes na tiskové konferenci řekl, že příčinou tragédie byla nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v Česku zcela neobvyklé.

Přehrát

00:00 / 00:00

P-Čánová-Studénka na 18.mp3

Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí. “Projekt nevzal v úvahu působení vodorovných sil při tažení mostu. Most nebyl v přestávkách mezi jednotlivými kroky výsunu ani zásunu pevně přikotven k nepohyblivé konstrukci, což muselo být zjevným opomenutím projektu. Kdyby k přikotvení mostu došlo, tak k pádu nemuselo dojít,“ uvedl Jícha.

Nedostatečný byl podle něj také technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Vedoucí vyšetřovatelů zdůraznil, že strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.

Přehrát

00:00 / 00:00

P-Čánová-obviněné Studénka-Jícha.mp3

Jedna ze stavebních firem - Společnost Bögl a Krýsl považuje ukončení vyšetřování za předčasné. Její advokát Radek Ondruš tvrdí, že podle zprávy drážní inspekce vlaková souprava nebyla technicky v pořádku, protože neměla funkční brzdy. Vyšetřovatel Jiří Jícha ale odmítá, že by se touto skutečností nezabývali:

"Skutečně na posledním vagónu byl jeden přestavovač brzd v nečinné poloze. Skutečná nárazová rychlost byla 90 km/hod. Pokud by tato provozní brzda byla v činnosti, tak nárazová rychlost by činila 87,7 km/hod."

Podle Ondruše lze nešťastnou událost rozdělit na dvě zcela samostatné části. První částí je to, že do prostoru kolejiště spadl most.

Přehrát

00:00 / 00:00

Studénka Ondruš.mp3

„Zde se můžeme bavit o tom, kdo se na pádu mostu podílel a v jaké míře. Co zanedbal stavební dozor, stavební úřad a drážní úřad. Nikdo z těchto pracovníků není stíhán, ani nebyl vyšetřován jako podezřelý. To, že do zříceného mostu narazil vlak, je druhý samostatný skutek.“

Podle Ondruše vlak na tomto místě být neměl. Navíc nebyla ani omezena rychlost vlaku. Drážní inspekce ve své zprávě uvedla, že pokud by došlo k omezení provozní rychlosti, následky případné havárie, pokud by k ní došlo, by nebyly tak dramatické.

Policie předala státnímu zástupci návrh obžaloby deseti lidí, převážně z firem, které most stavěly. Jsou podezřelí ze spáchání trestného činu obecného ohrožení a hrozí jim tři až deset let vězení.

Obžaloba bude podána asi v průběhu jednoho měsíce. Je to náročný spis,“ říká státní zástupce Aleš Kopal.

Tři z obviněných pracovali pro generálního dodavatele stavby ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnávala subdodavatelská firma Bögl & Krýsl. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Martin Hromádka, Jakub Šídlo, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme