Za hrboly na silnicích může horko a zřejmě i nekvalitní materiál

Za hrboly, které na několika místech poničily české silnice, prý mohou být nejen velká horka, ale také nekvalitní materiál a možná i lidská chyba. Poprvé se zvlnila dálnice D5 na Tachovsku. Ukázalo se, že do pohybu se daly celé betonové desky tvořící povrch dálnice. V místě, kde se vozovka z betonové mění na asfaltovou, je 35 centimetrů vysoký schod a oprava bude patrně složitější.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D5

Dálnice D5 | Zdroj: ČTK

V České republice se staví vozovky asfaltové a cementobetonové. U asfaltových se používají modifikované asfalty, které zabraňují vzniku trvalých deformací při vysokých teplotách. U cementobetonových krytů se provádějí dilatační spáry.

Problém, který nastal na dálnici D5, vznikl spojením obou typů vozovek. Přesná příčina zatím není známa, případ se nalézá ve fázi šetření.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zvlněné silnice.mp3

Porucha, podle ředitele výstavby Ředitelství silnic a dálnic Otakara Vacína, vznikla zřejmě kombinací řady faktorů: „Největší podíl mají vysoké teploty, ale především dlouhotrvající teploty, kterým, jak se ukazuje, materiál není schopen dlouhodobě odolávat.“

Laboratoř Ředitelství silnic a dálnic zkoumá vzorky, které byly odebrané na této konstrukci. Výsledky budou známy během několika dnů.

Zda-li udělali chybu dělníci, kteří pokryli asfaltovým nástřikem betonové desky, jsou podle Vacína spekulace.

Dálnice D5 byla uvedena do provozu v roce 1997. Stavěla se podle německých specifikací a jak se ukazuje, problém nastal i u našich sousedů v Německu a Rakousku.

Pomohla by změna technologie?

Podle Vacína je problém v jediném konstrukčním detailu: „V zachycení té cementobetonové desky tak, aby nedocházelo k posunu do asfaltových vrstev."

Nebezpečná překážka, která zasáhla oba jízdní pruhy dálnice, se stala na 121. kilometru D5 ve směru na Prahu. Řidiči musí v daném úseku počítat s dopravním omezením.

Veronika Sedláčková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme