Úmrtí na silnicích je nejméně za 20 let. Statistiky kazí prázdniny

Počty tragických nehod na našich silnicích postupně klesají. V roce 2009 bylo v silničním provozu nejméně smrtelných kolizí za posledních devatenáct let. Za celý uplynulý rok zemřelo na silnicích 832 lidí. Ovšem prázdninové víkendy byly zatím na silnicích tragické. Jen o prvním červencovém víkendu prodlouženém o dva sváteční dny zemřelo 26 lidí. Dopravní policie přitom na červenec a srpen připravila řadu bezpečnostních akcí, které měly podobným tragédiím zabránit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zásah hasičů

zásah hasičů | Foto: HZS Zlínského kraje

„V prvním pololetí letošního roku bylo způsobeno zhruba 35 900 dopravních nehod, což je asi o necelých sto nehod více než ve stejném období loňského roku. Nicméně je zde citelný pokles všech následků dopravních nehod, usmrceno bylo o 86 lidí méně, celkem 294 lidí. Problém ale vznikl bohužel o prázdninách,“ říká ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

O počtu dopravních nehod za první pololetí mluvil na Radiožurnálu ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil

Podle Tržila v poklesu úmrtí na silnicích sehrálo svoji roli počasí, které bylo v prvním čtvrtletí velmi nepříznivé, a proto byl mnohem menší provoz na silnicích. Projevila se i obnova vozového parku a také činnost policie.

„Počasí sehrálo negativní roli i na začátku prázdnin, které se statisticky vymykají a od jejichž začátku již registrujeme desítky úmrtí. Dokládají to i posudky lékařů, ve vedrech jsou řidiči malátní, řada dopravních nehod byla způsobena tím, že řidič vjel do protisměru a vrazil do protijedoucího vozidla nebo do překážky mimo komunikaci,“ pokračuje Tržil.

„Jsou to neuvěřitelně dobré výsledky, nejlepší za posledních 20 let. Po úspěšném loňském roce již nikdo nepředpokládal, že může dojít k takto významnému poklesu úmrtnosti na silnicích. A ono se to podařilo. Horka minulých týdnů ale byla opravdu velká. Já sám jsem na sobě pocítil, že se v odpoledních hodinách jede opravdu špatně. Po hodině jsem musel zastavit a odpočinout si, tak se ale většina řidičů nezachová a riskují. Pak se jedná o nepředvídatelné, nelogické a iracionální nehody,“ uvádí odborník na bezpečnost silničního provozu Robert Šťastný.

Neusnout na vavřínech

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejnovější statistiky nehodovosti komentoval na Rádiu Česko odborník na bezpečnost silničního provozu Robert Šťastný

„Obrovský počet nehod posledních týdnů nás upozornil na to, že nemůžeme usnout na vavřínech a máme stále co zlepšovat. Mnoho řidičů se spoléhá na to, že se nějak vykroutí z možného postihu a proto nedodržují předpisy a zbytečně riskují,“ konstatuje Šťastný.

„Máme naplánovanou celou řadu opatření a dopravně bezpečnostních akcí, které se dějí na našich silnicích. Není ale možné, aby policisté stáli u každé zatáčky, na každé rovince, u každého železničního přejezdu, u každého přechodu pro chodce. Sami řidiči si musejí uvědomit atypickou situaci prázdninového provozu, jako je stres nebo počasí,“ dodává Tržil.

„Snažíme se orientovat na místa, kde dochází k tragickým nehodám, aby se provoz zklidnil. Policie musí být více vidět,“ doplňuje Ivan Bílek, náměstek policejního prezidenta pro vnější službu.

Motorkáři umírají

Při prázdninových nehodách na silnicích také daleko častěji než jindy v roce umírají motocyklisté.

„Motorku si pořizuje stále více lidí, především těch mladších. Dříve si motorku s větším výkonem mohl člověk většinou dovolit až po třicítce, dnes běžně ve dvacet. Taková osobnost je ale nezkušená a nevyzrálá a to nemluvím o řidičských schopnostech, ale o vyzrálosti člověka a motoristické inteligenci,“ říká Jiří Patera, který na mosteckém polygonu pořádá kurzy bezpečné jízdy.

„Příprava motocyklistů je špatná. Měl by být určitý standart zkoušky. Výcvik motorkářů by měly prováděj jen školy, které mají k dispozici cvičiště. Tam by se mělo učit dříve, než se motorkář pustí do obce,“ dodává Patera.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rizicích na silnicích a možném řešení stále vysoké úmrtnosti mluvili na Radiožurnálu Ivan Bílek, náměstek policejního prezidenta pro vnější službu, Jiří Patera, který na mosteckém polygonu pořádá kurzy bezpečné jízdy a Pavel Mikez, pořadatel festivalu B

Od ledna je povinnou součástí každé kontroly i dechová zkouška na alkohol. Podle policie bylo jen za první pololetí takto odhaleno třináct tisíc podnapilých řidičů.

Dopravní policie má za cíl letos snížit počet mrtvých při dopravních nehodách na polovinu roku 2002. To znamená z 1314 na zhruba 650.

Václav Pešička, Václava Marešová, Tomáš Pavlíček, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme