Policisté kontrolují řidiče zájezdových autobusů

Policie se dnes zaměřila na řidiče zájezdových autobusů. V rámci víkendových dopravněbezpečnostních akcí kontroluje hlavně to, zda dodržují bezpečnostní přestávky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

policie kontroluje dálkové autobusy

policie kontroluje dálkové autobusy | Zdroj: ČTK

Policisté zaostřili hlavně na autobusy s vracejícími se turisty z dovolených. Důvodem je přes osmdesát mrtvých od začátku prázdnin.

Jak řekl Radiožurnálu ředitel dopravní policie Leoš Tržil, kontroluje se hlavně to, jestli řidiči autobusů na delších cestách dodržují bezpečnostní přestávky. „Samozřejmě v odpoledních hodinách to bude ještě zaměření na všeobecné dodržování pravidel silničního provozu,“ dodal.

Řidiči můžou být za volantem autobusu maximálně čtyři a půl hodiny v kuse, denně pak celkem nesmí být za volantem déle než devět hodin. Existují i týdenní, čtrnáctidenní a půlroční limity. Pauza musí trvat tři čtvrtě hodiny. Podle Martina Špryňara z ČESMAD Bohemia je velmi snadné prokázat, jestli to řidič dodržuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Policie chystá na neděli kontroly řidičů autobusů. Podrobnosti od Lenky Jansové v Odpoledním Radiožurnálu.

„V každém vozidle je takzvaný tachograf, kde je záznam prováděn na tachografové kolečko, v modernějších jsou digitální tachografy, tam je záznam prováděn na čipovou kartu. Takže policie či kontrolní orgán si může i zpětně zkontrolovat, v kolik hodin řidič vyjel a kdy prováděl bezpečnostní přestávky,“ přiblížil.


Málo parkovišť pro autobusy

Řidiči si ale stěžují, že je po celé Evropě málo parkovišť pro autobusy a někdy prostě podle předpisů zastavit nemůžou. Často na ně tlačí také zaměstnavatel.

Dopravní psychologové se prý v Česku setkali i s takovým případem, kdy dva řidiče nutil střídat se za volantem zájezdového autobusu nepřetržitě dvacet sedm hodin.

Jak by měl řidič přestávku strávit, aby si odpočinul, na to předpis není. Dopravní psychologové ale doporučují nesedět za volantem. „To znamená, aby si třeba zašel na kávu, obešel autobus, aby měl nějaký fyzický pohyb. Poloha za volantem je strnulá, fyzicky sice nenáročná, ale psychicky velice únavná,“ uvedl dopravní psycholog Alois Hudeček.

Přetížené autobusy

Policisté se také často setkávají s přetíženými autobusy. Zda si ale může řidič nějak zkontrolovat, jestli jeho autobus moc neváží, na to podle Martina Špryňara moc šancí nemá.

„Bohužel limity jsou velice nízké – něco kolem 70 kilo na osobu. Ve vnitrostátní dopravě to takový problém není, ale v mezinárodní dopravě, například u zájezdů do Chorvatska, když si lidé sebou vezou jídlo nebo více zavazadel, tam ten problém může nastat,“ řekl.

Lenka Jansová, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme