Restaurátoři začnou svěšovat první plátna Muchovy epopeje

Právě dnes začnou restaurátoři svěšovat prvních pět obrazů z Muchova cyklu Slovanská epopej. Během několika dní je připraví k transportu z moravskokrumlovského zámku do Veletržního paláce v Praze. Po víc jak osmdesáti letech bude epopej opět vystavena v hlavním městě, tak jak si to přál náš nejslavnější český malíř. Přál si pro ně ale místo v nové výstavní síni, proto s transportem nesouhlasí umělcovi potomci, podle nich se mohou plátna zbytečně poničit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Muchova Slovanská epopej

Muchova Slovanská epopej | Zdroj: ČTK

„Plátno se sepne z blindrámu, v případě Muchy je to železná konstrukce,“ říká restaurátor Tomáš Berger, který spolu se svými kolegy Muchova obří plátna přepravuje pravidelně a udržuje je v dobré kondici. Osobně ze stěhování žádné obavy nemá a vysvětluje, že už mnohokrát půjčovali na mezinárodní výstavy jednotlivé obrazy a mají vypracovaný postup transportu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Michaela Vetešková.

„Na různých akcích jsme používali různé metody, třeba výsuvné plošiny,“ doplňuje svého kolegu restaurátor Peter Stürber, aby vysvětlil, že k obrazům se do výšek dostávají buď pomocí lešení anebo vysokozdvižných vozíků. „Už máme tyto transporty vyzkoušené. Některé obrazy navíc byly v předešlých letech převáženy už několikrát,“ dodává Stürber.

Dvacítka obrazů o rozměrech až osm metrů na výšku se nedá jen tak naložit do vozu a přepravit z místa na místo. To už věděl Alfons Mucha, když část slavného cyklu převážel na výstavu do Spojených států amerických a navrhl pro každý obraz speciální dřevěnou dutou cívku, neboli buben o průměru asi šedesáti centimetrů, a na tu nechal jednotlivá plátna natočit.

Převoz obřích pláten není jednoduchý

„Mucha převážel tradičně. To, že se obrazy svinují na bubny, je běžná věc a v takovýchto formátech to jinak nejde,“ vysvětluje restaurátor Tomáš Berger, který spolu se svým týmem takto přepravuje obrazy i dnes. Čtyři cívky z celkem asi deseti jsou původní.

„My přiděláme takové duralové tyče, které jsme si nechali přímo na tuto práci vyrobit, které vlastně drží balanc velkého formátu. Obraz se odepne od zdi a pomalu se začne sklápět,“ popisuje Berger. Plátna jsou na cívku navinuta jako koberec a nebo gobelín. Nejprve ale obraz musí několik lidí svěsit. Sklápí je pomocí duralových tyčí.

Obraz potom položí na předem připravenou čistou folií z igelitu a restaurátoři začnou odmotávat několik desítek konopných provázků, které běžně drží obraz v rámu. Když provázky odmotají, odšroubují železný rám a odnesou jej pryč. Samotné plátno s malbou ven a igelitovou folií namotají na cívku. To vše prokládají molitanem.

Muchova Slovanská epopej na zámku Moravský Krumlov | Foto: ČTK

Až šestimetrový buben či cívka pak naloží do dřevěné bedny a tu desítka silných mužů vynese ze sálu k autu. Buben váží až sto kilo, obraz samozřejmě méně, ale restaurátor Berger říká, že muži mají co dělat, aby tu tíhu unesli. V případě stěhování z Moravského Krumlova bude bednu s obrazem spouštět jeřáb a plátna povezou vozy se speciálním klimatizovaným návěsem.

Vše by se mělo odehrát v utajení. Půjde o čtyři transporty po pěti obrazech. Všech dvacet pláten Alfonse Muchy chtějí restaurátoři dostat do Prahy do konce srpna, aby si plátna zvykla na nové klimatické podmínky Veletržního paláce. A až na podzim by měla být zpřístupněna veřejnosti.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme