Spotřebitelská důvěra v Německu zřejmě poroste

Spotřebitelská důvěra v Německu zřejmě v srpnu dosáhne nejvyšší úrovně od loňského listopadu. Uvádí to výzkumná organizace GfK. Index spotřebitelské důvěry GfK za srpen se zvýšil na 3,9 bodu z revidovaných 3,6 bodu pro červenec.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Německo - Anglie

Německo - Anglie | Foto: Jaroslav Plašil | Zdroj: Český rozhlas

Podle GfK je jedním z důvodů euforie z fotbalového šampionátu.

„Německo je fotbalový národ. Kdo se díval v době MS na německé programy, mohl vidět doslova fotbalové poutě či shromáždění. Ve velkých městech se jich účastnily statisíce lidí. Dopad na mobilizaci spotřebitelské poptávky byl určitě mimořádně silný,“ domnívá se analytik České spořitelny Petr Zahradník.

Přehrát

00:00 / 00:00

O spotřebitelské důvěře v Německu mluvil analytik Petr Zahradník

Kromě fotbalového šampionátu, na němž němečtí reprezentanti obhájili bronzové medaile, se na pozitivních číslech prý projevují i jiné faktory, jako například teplé počasí nebo zlepšující se podmínky na trhu práce.

„V Německu se podmínky na trhu práce zvyšují výrazným způsobem. Je jednou z mála zemí, která má míru nezaměstnanosti nyní nižší než před krizí. Před ní byla kolem devíti a deseti procenty a v současnosti je to těsně nad sedm procent, což je malý zázrak. Srovnatelná míra nezaměstnanosti je dokonce nižší než v ČR, což se nestalo v průběhu celého transformačního období,“ připomněl Zahradník.

Dobrá zpráva pro Českou republiku

Podle něj je to následkem toho, že se konečně chytly nové spolkové země. V zemi, která má řádově čtyřicetimilionovou pracovní sílu, je výrazné snížení nezaměstnanosti hodně znát a znamená posílení koupěschopné poptávky.

Německo má největší ekonomiku v Evropě, na které je závislá i řada firem z České republiky. Údaje z Německa mohou tedy mít pozitivní dopad i na Česko.

„Tohle je důkaz o tom, že německá ekonomika začíná na tom být velmi dobře. Navíc i jakýsi subjektivní sentiment v Německu je v současnosti velmi pozitivní. Německo bylo i před krizí v jakémsi útlumu a depresi. A toto období je, zdá se, pryč. I index spotřebitelského klimatu je důkazem, že Němci jsou velmi optimističtí. Pro Českou republiku, která do Německa směřuje dvě pětiny svého exportu, je to velmi dobrá zpráva,“ dodal analytik.

Martina Mašková, Helena Berková, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme