Letecká daň v EU získala významného zastánce
Evropská unie hledá vlastní zdroje rozpočtu. Vedle energetické daně nebo daně z finančních transakcí se v poslední době stále častěji mluví o zavedení letecké daně. Prosazují ji zejména Němci a, jak píší Financial Times Deutschland, nově i eurokomisař pro rozpočet Janusz Lewandowski.
Podle jednoho návrhu by každý pasažér zaplatil 13 eur za let do 2500 kilometrů a 26 eur za let delší než 2500 kilometrů. Existuje ale i další varianta: zdaňovat pasažéry podle toho, kterou třídou poletí.
Diskutuje se i možnost, že by daň neplatil pasažér, ale přímo letecká společnost podle toho, kolik oxidu uhličitého (a oxidů dusíku) vyprodukuje.
Většina členských zemí unie ale poplatek za vypouštění oxidu uhličitého odmítá.
Podle analytika České spořitelny Jana Jedličky je proto zatím předčasné hovořit o tom, zda by zavedení této daně znamenalo výrazný odliv pasažérů v letecké dopravě. Jak řekl na Rádiu Česko, záleželo by na tom, kdy by daň byla zavedena.
„Kdyby ta daň byla zavedena řekněme zítra, nebo začátkem příštího roku, to znamená v době, kdy letecké odvětví je stále ve velkém útlumu, tak určitě by na to mělo velice negativní efekt a domníval bych se, že nějaký výraznější pokles poptávky po letecké službě může nastat,“ uvedl Jedlička.
„Vzhledem k tomu, že ten návrh je stále ve fázi diskusí, ani to není ve fázi nějakého konkrétního návrhu, tak podle mého názoru je to velice předčasné a pevně věřím, že až tato letecká daň bude zavedena, pokud vůbec bude zavedena, tak letecké odvětví už bude v úplně jiné kondici. A potom se nedomnívám, že ta situace bude takto napjatá, že by došlo k výraznému poklesu zájmu leteckých pasažérů,“ dodal analytik České spořitelny.