Mnozí ředitelé ZŠ nechtějí zavádět druhý cizí jazyk pro všechny povinně
Většina ředitelů základních škol i víceletých gymnázií je proti zavedení povinné výuky dalšího cizího jazyka. Obávají se především přetěžování žáků.
Jako další překážku uvádějí nedostatek kvalifikovaných vyučujících. Dokonce nesouhlasí ani s tím, aby na úkor dalšího cizího jazyka, který by se vyučoval povinně, byly omezovány jiné předměty.
Vyplývá to z dotazníkového šetření Ústavu informací ve vzdělávání.
Ředitel pražské Základní školy Brána jazyků Petr Tlustý ale vidí v povinné výuce dvou cizích jazyků především výhody: „Jako výhodu spatřuji, že děti po deváté třídě umí slušně dva jazyky a samozřejmě s tím souvisí i to, že získají dostatečný rozhled.“
Jako další cizí jazyk po hlavním jazyku, kterým bývá zpravidla angličtina, školy nejčastěji nabízejí němčinu a ruštinu. Další cizí jazyk se nejčastěji učí děti v sedmé až deváté třídě jako povinně volitelný předmět.