Zastavení silničních staveb se obcím nelíbí. Je to tragédie, říkají

Ministerstvo dopravy zastavilo čtyři rozestavěné silniční stavby, příprava dalších jedenácti se zastaví. Z toho tři silnice první třídy jsou v Moravskoslezském kraji. Obce doufaly, že nové obchvaty odvedou auta z center a zlepší se tak ovzduší, které patří k nejhorším v zemi. Rozhodnutí ministerstva proto kritizují a v pondělí se chystají za ministrem dopravy Vítem Bártou do Prahy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní značení

Dopravní značení | Foto: Tomáš Adamec

„My si musíme vysvětlit to, že zastavit rozestavenou akci je horší, než ji dokončit i za cenu zadlužení. Rozdělaná akce se navíc časem poškodí. Jsem přesvědčen, že najdeme nějakou cestu, které akce bude nezbytné dostavět a které akce lze přibrzdit,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas ve Světě o třetí.

Vůbec se například nezačne budovat obchvat Frýdku-Místku a zpomalí se výstavba dálnice k polským hranicím. Škrty, které dnes zveřejnilo ministerstvo dopravy zastaví pokračování stavby silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, obchvatu Bohumína ve Skřečoni a prodloužení ulic Místecká a Rudná v Ostravě. Primátor krajského města Petr Kajnar to považuje za tragédii. Hlavně v souvislosti se špatným ovzduším, kvůli kterému se Ostrava se státem soudí.

„To je strašné. Já si myslím, že zastavení prodloužení Rudné a Místecké je rána pod pás. Zvláště proto, že to jsou obě dvě dopravní stavby, které by měly také pomoct ke zlepšení životního prostředí v Ostravě. Jsem rád, že jsme žalobu podali a skutečně ji nestáhneme, dokud vláda nezačne reagovat, jak by měla. Myslím si, že zastavení těchto staveb je tragédie,“ řekl Kajnar.

S tím souhlasí i hejtman Palas. „Je to skutečně tragédie. Především v souvislosti s tím, že se jedná o silniční stavby, které vedou vedle aglomerací, jako je Bohumín, Ostrava, Frýdek-Místek. My potřebujeme dopravu dostat mimo tato města,“ zdůraznil.

Vyhozené peníze

Těžká technika by měla okamžitě opustit také stavbu mostu a obchvatu v místní části Bohumína Skřečoni. Místostarosta Josef Plášil své zklamání neskrývá.


Zvětšit mapu

„Do poslední chvíle jsme si mysleli, že vzhledem k tomu, že akce je hodně rozpracovaná, protože je více jak padesát procent hotovo, že není možné, aby toto někdo zastavil a chtěl konzervovat. Protože náklady na konzervaci, případně na nějaký náhradní most, budou samozřejmě vyhozeny oknem,“ podotkl Plášil.

Zklamání nad dnešním rozhodnutím ministra dopravy vyjádřil i Zlínský kraj. Mezi silniční stavby, které kvůli úsporám stát zastaví, jsou totiž i dvě právě z tohoto kraje. Jedná se o zastavení asi měsíc běžící výstavby na silnici první třídy mezi Otrokovicemi a Malenovicemi a také o rychlostní komunikaci R49 na trase Hulín – Fryšták. Zlínský hejtman Stanislav Mišák neskrýval rozladění nad výrokem ministerstva dopravy.

„Vidím to jako špatné rozhodnutí v době, kdy lidé potřebují práci. Nemyslím si, že tímto způsobem je dobré začínat šetřit, protože ve svém důsledku nás to všechno přijde dráž. Dokonce si z hlediska právního nedovedu představit, když je smluvní vztah, předání stavby a tak dále, že do toho takhle někdo vstoupí a zastaví to. Z hlediska práva to nevidím v pořádku,“ poznamenal Mišák.

bagr | Foto: Alena Palečková

Na seznamu zastavených silničních staveb a projektů je i výstavba silnice R 35 a obchvat Chrudimi. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek rozhodnutí kritizuje. „Co se týká R35, tak si myslím, že je to naprosto klíčová záležitost pro Českou republiku jako takovou. Jestli vláda hodlá čekat, až bude naprostý kolaps D1, a nechce tuhle situaci řešit, tak pro to nemám slov. Pokud se týká obchvatu Chrudimi, s tím nesouhlasím taky. Vůbec nesouhlasím s tímto přístupem, ale musím ho vzít na vědomí,“ řekl Martínek.

Pokračování dálnice D8

Zastavené stavby:
I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava a Ostrava
I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat
I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba
I/9 Sosnová - mimoúrovňová křižovatka
Stavby v počáteční fázi:
I/49 Malenovice - Otrokovice
R6 Lubenec - Bošov
R7 Postoloprty - Bitozeves
I/11 Ostrava Prodloužená Rudná
R49 Hulín - Fryšták
R1 ul. Na radosti napojení na pražský okruh
R35 Hradec Králové - Opatovice
I/3 Čerčany mimoúrovňová křižovatka Na Pyšelce
Stavby v přípravě nebo před zahájením:
R4 Skalka - křižovatka II/118
R48 Frýdek Místek - obchvat
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice
Stavby, které se se nezastaví ale zpozdí:
D8 Lovosice - Řehlovice
D47 Bohumín - státní hranice

Seznam dopravních staveb, které ministerstvo dopravy z úsporných důvodů pozastaví, vyvolal rozruch také na severu Čech. Starostové obcí, kterými vedou objízdné trasy nedostavěného úseku dálnice D8 se mohou radovat. V dostavbě dálnice se pokračovat bude. Pouze se protáhne termín dokončení.

Pro Ústecký kraj je to i přes to dobrá zpráva. Řada obcí, kterými vedou objízdné trasy nehotového dálničního úseku, se přece jen zbaví dopravní zátěže. „Letošní křižovatka by měla skončit rokem 2010, to jsou Lovosice. 2011 Bílinka a samozřejmě tam už potom nemáme potvrzeny peníze na zbývající úsek, i když zvládneme územní i stavební povolení, tak stavba měla původně končit 2013,“ podotkla hejtmanka ústeckého kraje Jana Vaňhová.

„Teď je otázka je otázka jak, jakým směrem, jak rychle. Určitě tam musí být nějaké etapy. Na dvanáct kilometrů jsou platná stavební povolení. Takže očekávám, že na dvanácti kilometrech se bude stavět, ale samozřejmě čtyři stavební povolení jsou teď vázány na vydání nového územního rozhodnutí. Doufám, že Ústecký kraj bude postupovat neodkladně a velmi rychle. Jsem o tom hluboce přesvědčen, protože to je celokrajský zájem, celorepublikový zájem,“ řekl primátor Ústí nad Labem Jan Kubata.


Zvětšit mapu

Na severu Čech se ale zmrazí plánovaný obchvat České Lípy. Podle starostky Hany Moudré, to pro Českou Lípu znamená, že jejím centrem bude dál jezdit nákladní doprava. „Myslím si, že je to špatné rozhodnutí. Česká Lípa si obchvat jako jediné velké město, které ho ještě nemá, zasloužila. Pro mě samotnou je to zděšení,“ řekla Moudrá. Česká Lípa se proto chce ještě na ministerstvo dopravy obrátit se žádostí o přehodnocení rozhodnutí.

Lépe jsou na tom ale například v jižních Čechách. To, že ministr nakonec vynechal ze seznamu dálnice, přivítal jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák v odpoledních Ozvěnách dne.

„Jsem samozřejmě velmi rád, že pan mistr ze svého seznamu škrtů vyřadil dálnici D3. Současně nejsem rozhodně nadšen z toho, že se bude škrtat čtvrtý tranzitní železniční koridor, který je důležitou železniční spojnicí mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Já pevně věřím, že dojde k dodatečnému přehodnocení a čtvrtý TŽK, i na základě toho, že na něj získáváme peníze z evropských fondů, bude pokračovat,“ řekl Zimola.

Nespokojení jsou i stavbaři

Přestože je seznam zastavených staveb podstatně kratší, než se spekulovalo, rozhodnutí velmi znepokojilo stavbaře. „Určitě nás to neuklidnilo. To, co nás znepokojuje, je to, že to nejsou systémově správná opatření. Samozřejmě šetřit ano, ale vstupovat do rozestavěných staveb, je principiálně špatně,“ řekl Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví, kteří už v minulých dnech dávali najevo znepokojení nad Bártovými záměry.

Konec silnice pro motorová vozidla | Foto: Tomáš Adamec

Ministr financí podle Matyáše určitě nezamýšlel dělat škrty zrovna v investicích. Neodpovídá to z jeho hlediska ani programovému prohlášení vlády. „Musí se jít do nákladů veřejné správy, musí se jít cestou štíhlého státu a debyrokratizace,“ podotkl Matyáš.

Zároveň řekl, že jako stavaři postrádají určitou koncepci zdrojového financování, rozestavěnosti, harmonogram výstavby dopravní struktury. „Rozestavěnost je extrémní. Ale my jsme na to nastavili naše projekty,“ upozornil Matyáš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Fadrný z Ekologického právního servisu a Dopravní federace v pořadu Stalo se dnes.

Ekologové naopak doufají, že kroky ministra Bárty jsou jen začátkem reforem resortu dopravy. „Doufáme, že tyto kroky jsou začátkem reforem resortu, o kterých se domníváme, že jsou potřeba,“ řekl Martin Fadrný z Ekologického právního servisu a Dopravní federace. Zastavení staveb železnic a obchvatů se jim ale nelíbí. „Ministr by měl začít s koncepční prací. To znamená prací na seznamu toho, co je potřeba stavět,“ uzavřel Fadrný.

Martin Dorazín, Veronika Malá, Veronika Kindlová, Andrea Brtníková, Michal Schoffer, Václav Sochor, Alice Kottová, Petr Sehnoutka, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme