Cesta kolem světa za 80 dní v elektromobilu

Snem spisovatele Julese Verna bylo objet svět za 80 dní. Díky moderním technologiím se už tuto dobu podařilo překonat. Co ale za 80 dní objet svět v automobilu nebo na motorce co nejvíce ekologicky i ekonomicky? Právě dnes se čtyři mezinárodní týmy vydají na dobrodružnou, ale netradiční výpravu. Zdolat chtějí cestu kolem světa za 80 dní v elektromobilech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Takhle se "tankuje" do elektromobilu Mini E od BMW

Takhle se "tankuje" do elektromobilu Mini E od BMW | Foto: BMW

Když je řeč o zdolávání světa v elektromobilu, je nutné za tím hledat Louise Palmera. Švýcarský učitel se do historie zapsal jako první člověk, který objel celý svět v automobilu na solární pohon. Během své víc než pětiset denní mise zdolal 38 zemí světa včetně České republiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Lubici Bergmanové o netradičním závodu solárních aut kolem světa

Tentokrát dobrodruh přišel s jiným nápadem: uspořádat netradiční soutěž.

„Na světě je spousta problémů týkajících se klimatických změn a navíc jsme závislí na ropě. Existuje ale řešení: obnovitelné zdroje a elektromobily. A pokud tyto zdroje přestavíme zábavným způsobem, v tomto případě jsou to auta jedoucí napříč světem, budou si lidé říkát: ‚hej, řešení přeci jen existuje‘, můžeme si naši planetu do budoucna uchovat zelenou. A to je to, co chceme světu ukázat,“ představil Radiožurnálu svůj projekt pořadatel Zero Race Louis Palmer.

80 dnů, 30 tisíc kilometrů, 16 zemí světa a zastávky ve 150 městech, včetně Berlína, Moskvy, Šanghaje, Vacouveru, San Francisca, či mexického Cancúnu, tedy dějiště další konference OSN o klimatických změnách. A to vše bez emisí. Právě o to se pokusí celkem čtyři posádky ze Švýcarska, Austrálie, Německa a Jižní Koreje.

Do cíle, tedy švýcarské Ženevy, by měly tři automobily a jedna motorka dorazit na konci ledna. A kdo vlastně vystoupí na pomyslný stupínek vítězů? Podle Louise Palmera jde o výhru až v poslední řadě:

„Vítězem se nestane ten, který bude rychlejší. Všichni soutěží společně, každý den budou pohromadě. Hodnotit je ale budeme v několika bodech, například nejbezpečnější, nejhezčí vůz, automobil s nejlepším designem, je toho spoustu. Vítězem ale nakonec budou všechny vozy, které svět objedou.“

Důvodů propagace elektromobilů je několik

„Tato vozidla musí ujet na jedno nabití minimálně 250 kilometrů a jet minimálně 80 kilometrů za hodinu,“ shrnuje dvě základní podmínky pro účast v závodu Jaromír Vegr, čestný předseda občanského sdružení Elektromobily Česká republika.

Praktičnost elektromobilů tkví v tom, že baterie se nabíjejí v normální zásuvce, kterých je více než benzinových pump. Pokud je chceme nabít až třikrát rychleji, potřebujeme třífázovou zásuvku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaromír Vegr z občanského sdružení Elektromobily Česká republika o závodu kolem světa

Vegr zdůrazňuje také energetickou úspornost elektromobilů: „Elektromotor má účinnost téměř sto procent, zatímco spalovací motor jen dvacet.“

Ti, kteří se letos do tohoto netradičního klání nestihli přihlásit, ať nezoufají. Zero Race by se totiž podle jeho zakladatele mělo konat každé dva roky.

V Austrálii se jezdí závody elektromobilů napříč kontinentem už několik let. Účastní se jich ale vozidla jiné kategorie, než určená do běžného provozu, s baterií jako zdrojem energie.

Jak uplatnit elektromobily

O využití elektromobilů v běžném provozu se uvažuje stále častěji. Podle redaktora časopisu Auto motor a sport Michala Štengla jsou podmínky většího rozšíření výroby a prodeje elektromobilů dvě.

Jednou z nich je vyvinutí kapacitnější baterie, protože elektromobily na současném trhu mají dojezd maximálně 100 kilometrů.

„Elektromobily zatím nepředstavují pro výrobce dobrý byznys,“ říká Štengl. „Baterie do elektromobilů jsou extrémně drahé, jejich cena tvoří dvě třetiny ceny auta a běžný zákazník si elektromobil pořídit nemůže.“ Jedno řešení již nabízí automobilka Renault – baterie, které mají krátkou životnost, zákazníkům pronajímá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor časopisu Auto motor a sport Michal Štengl o budoucnosti elektromobilů

Druhou podmínkou podle Štengla je státní finanční podpora této čisté dopravy. „Například ve Francii podpora výroby elektromobilů už poměrně dlouho existuje, vychází to až na 5000 eur na auto,“ informuje Štengl.

V poměrně velkých sériích již nyní vyrábějí elektromobily například Smart, Mini nebo konglomerát Citroen-Peugeot-Mitsubishi. U České republice se o tom zatím neuvažuje.

Štengl vidí v budoucnu uplatnění elektromobilů ve velkých městech, kde je důležité jezdit bezemisně a vzdálenosti nejsou tak velké jako mezi městy.

„Elektromobily by mohly sloužit jako taxíky, pro údržbu mobiliáře nebo na čištění ulic, mohla by je používat policie. Nebo jako příměstská doprava,“ navrhuje Štengl.

Lubica Bergmanová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme