Většina firem se kvůli krizi setkala s horší platební morálkou
Pozdní úhrada pohledávky nebo dohoda prodloužení doby splatnosti, to jsou nejčastější projevy zhoršení platební morálky v souvislosti s ekonomickou krizí. Ukazuje to nový průzkum Asociace malých a středních podniků. Podle něj se s horší platební morálkou setkalo 95 procent firem.
„Nejčastěji uváděným projevem zhoršené platební morálky je pozdní úhrada pohledávky. S tím se setkalo 84 procent firem. 63 procent firem bylo nuceno se dohodnout na prodloužení dohodnuté doby splatnosti. 60 procent firem má zkušenosti s pouhou částečnou úhradou pohledávky,“ uvedla nejčastější projevy zhoršené platební morálky Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků, která průzkum dělala.
„Víc jak polovina dotázaných uvedla, že s platební morálkou veřejného sektoru má dobrou zkušenost, na rozdíl od soukromého sektoru. Pozitivněji hodnotí platební morálku soukromého sektoru firmy, které mají méně než deset zaměstnanců, méně jsou spokojeni zástupci firem působících na Moravě a ve Slezsku,“ dodala Svobodová.
Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Břetislav Ošťádal o tématu mluvil na Rádiu Česko
Průzkum taky potvrdil, že platební morálka se zhoršila hlavně v B2B sektoru, kdy je firma dodavatelem a jiný podnik zákazníkem.
Firmy takové chování nejčastěji řeší domluvou s dlužníkem, přechodem na hotovostní platby nebo úhradu předem a v neposlední řadě upomínkami.
Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Břetislav Ošťádal považuje problém špatné platební morálky za začarovaný kruh.
„Ale možná by stálo za to zmínit, že před volbami se jednalo o tom, že by se stát usnesl na tom, že by lhůty splatnosti u státních organizací a státu byly do 30 dnů, čímž by se ty peníze rychleji otáčely a byl by to i příklad pro soukromý sektor,“ upozornil Ošťádal ve Světě o druhé Rádia Česko.