Příprava stavby obřího jezu na Labi za 6,5 miliardy pokračuje

Vláda chce zlepšit splavnost Labe. Ministerstvo dopravy a Ředitelství vodních cest dnes bude informovat, jak se připravuje stavba kontroverzního jezu za šest a půl miliardy korun, takzvaného Plavebního stupně Děčín. Jez s vodní elektrárnou by měl odstranit poslední úzké místo na řece a po čtyřiceti kilometrech až ke státní hranici by tak lodě mohly plout celý rok.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladní loď

Nákladní loď | Foto: Jan Rosenauer

Rejdaři si od projektu slibují návaznost na vodní cesty v Německu i oživení turistického ruchu. Argumentují také tím, že jez sníží případné další povodňovou vlnu. „Na to existují exaktní propočty a speciální projektování. My máme doloženo, že snížíme povodňovou vlnu nejenom v Děčíně, ale i na přítocích,“ tvrdí ředitel Vodních cest Miroslav Šefara.

Přehrát

00:00 / 00:00

O projektu mluvil na Rádiu Česko Miroslav Šefara, který vede Ředitelství vodních cest ČR.

Podle ekologů je ale projekt moc drahý a plavební podmínky je možné zlepšit levněji a šetrněji k životnímu prostředí.

„Provoz na Labi se snížil asi o dva řády a dnes není důvod k tomu, aby tam byla obousměrná plavební dráha. Kdybychom se dohodli a mezi Střekovem a státní hranicí, těch 40 kilometrů, ten poslední úsek, kde jsou plavební podmínky nejhorší, udělali jen jednosměrný provoz, že by se 12 hodin nahoru a 12 hodin dolu po řece, tak by stačilo vzdouvat daleko méně vody,“ říká ředitel obecně prospěšné společnosti Přátelé přírody Marian Páleník.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výstavbě jezu u Děčína mluvila na Rádiu Česko také Jana Vitnerová ze sdružení Arnika.

Šefara si naopak myslí, že právě návrh ekologů je nevhodný: „Je to technicky nerealizovatelné a je to násobné poškození životního prostředí oproti naší variantě. Totálně by to zdevastovalo podzemní vody a celou říční nivu.“

Podle Jany Vitnerové ze sdružení Arnika by bylo možným řešením odstranění balvanů z řečiště a nákup nových moderních lodí: „Když se podíváte, co dnes pluje na Labi okolo Děčína, tak jsou to velmi staré lodě, více než třicet let je starý i lodní park. To je cesta, jak lodní dopravu zmodernizovat a nepoškodit přírodu. Myslím si, že to by labské nivě ublížilo mnohem méně, než tam nalít několik tun betonu.“

O výstavbu jezu u Děčína se rejdaři a ekologové přou už bezmála dvacet let.

Ondřej Černý, Martina Mašková, Lenka Jansová, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme