Čína opět bojuje s dopravní zácpou. Uvízlo v ní přes tisíc nákladních aut

Severovýchod Číny opět trápí dopravní zácpa. Tentokrát je dlouhá 120 kilometrů a uvízlo v ní přes 10 tisíc nákladních vozidel. Kolona aut prakticky zastavila provoz na hlavní komunikaci spojující autonomní oblast Vnitřní Mongolsko s Pekingem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní zácpa

dopravní zácpa | Foto: Jiří Hošek

Tisíce aut přitom stejnou silnici zablokovaly už před dvěma týdny a policistům se provoz podařilo obnovit až po 9 dnech. Dálnice vedoucí z Vnitřního Mongolska do provincie Che-pej a dále do Pekingu opět stojí.

Mezi uvězněnými vozidly jsou hlavně nákladní automobily převážející uhlí. Vnitřní Mongolsko je totiž významným producentem tohoto fosilního paliva, ze kterého se vyrábějí dvě třetiny elektřiny v Číně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní zácpa v Číně a tamní růst prodeje automobilů. Na Rádiu Česko jsem hovořili se zpravodajem ČRo Robertem Mikolášem a Janem Rohem, analytikem společnosti Cyrrus.

Řidiči tak nyní jen bezmocně čekají na další vývoj. Úřady ale tentokrát slibují, že se situaci podaří zvládnout dříve než v předchozím případě, kdy kolona aut dosahující délky 100 kilometrů a pohybující se rychlostí půl kilometru za den se rozjela až po devíti dnech.

Jak na Rádiu Česko upřesnil zpravodaj ČRo v Číně Robert Mikoláš, správce komunikace ovšem varoval, že tento stav může trvat až do poloviny září právě kvůli probíhajícím rekonstrukcím.

„Kritická situace přitom trvá už od 14. srpna. Řidiči si krátili čas spánkem, procházkami, hraním karet či šachů. Obyvatelé vesnic ležících podél silnic toho také využili a vyčerpaným posádkám automobilů prodávali občerstvení. Ovšem za několikanásobné ceny. A to samé se opakuje nyní,“ uvedl.

Roste počet prodaných aut

Celková délka dálnic dosahuje v současnosti v Číně téměř 70 tisíc kilometrů a do poloviny 21. století se má rozšířit na 175 tisíc kilometrů. Zároveň ale roste počet prodaných aut. Jen loni se jich prodalo kolem 14 milionů.

„Minulý měsíc se navíc prodej zvýšil ve srovnání se stejným obdobím v roce 2009 téměř o 56 procent. Jen Pekingu jich letos přibývá v průměru 1900 denně. Automobilový boom ale zažívají i dříve zaostalejší regiony,“ uvedl zpravodaj.

Tempo růstu prodeje osobních aut překvapilo i čínské analytiky, podle kterých měl prodej aut dosáhnout dna už srpnu. Místo toho stoupnul téměř o 60 procent a v srpnu se v Číně prodal téměř milion vozů.

Podle analytiků je za tímto vzestupem prodeje aut v Číně nejspíš pokles poptávky po automobilech na rozvinutých trzích. Přední světové automobilky tak expandují proto do Číny. Podle Jana Roha, analytika ze společnosti Cyrrus to není jediný důvod.

„Prodeje aut v Číně by byly vysoké i bez toho, žer by na rozvinutých
Světových trzích došlo před tím k výraznějším poklesům. Protože je to právě životní úroveň, která Číňanům umožňuje nákup jejich nového prvního automobilu,“ uvedl.

Robert Mikoláš, Martin Křížek, Katarína Brezovská, Václav Sochor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme