Nejrychlejší elektromobil na světě

7. září 2010

Elektromobil Buckeye Bullet 2.5 dosáhnul na Bonevillské solné pláni rychlosti 515 kilometrů za hodinu. Rekord ještě není uznán, ale už teď je jisté, že na univerzitě v Ohiu jsou se stavbou rekordních elektromobilů nejdál.

Elektromobily pomalu, ale jistě dobývají silnice, jejich technologické vlastnosti se vylepšují. Nového rychlostního rekordu teď dosáhl akumulátory poháněný stroj s názvem Buckeye Bullet 2.5. V tradiční testovací oblasti na Bonevillské solné pláni v americkém Utahu tento zkušební automobil ve tvaru stíhačky dosáhl maximální rychlosti 515 km za hodinu. Stroj vyvinuli a postavili studenti z univerzity v americkém Ohiu.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ovšem jako rekord uznává nižší hodnotu, průměrnou rychlost 495 km za hodinu, protože okamžitá rychlost vozu neodpovídá její metodice. Podle Wikipedie není dokonce nejrychlejší současná verze stroje Buckeye Bullet očíslovaná jako 2.5. Už první vůz Buckeye Bullet 1 měl dosáhnout maximální okamžité rychlosti téměř 518 km za hodinu. Tato hodnota byla ovšem změřena jen podle domácí americké metodiky.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/iDaOffc7nkA?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/iDaOffc7nkA?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>


Univerzitní tým tamního Centra pro automobilový výzkum se věnuje stavbě špičkových elektromobilů už skoro deset let, přes 6 let se věnuje vývoji speciálních rychlostních strojů typové řady Buckeye Bullet. První z nich byl poháněn akumulátory (VBB1), druhý vodíkovými palivovými články (VBB2) a tento současný s typovým číslem 2.5 (VBB2.5) je opět vybaven akumulátory. Typ vybavený palivovými články také dosáhl světového rekordu ve své třídě, tedy ve skupině automobilů poháněných palivovými články – bylo to 487,4 km/h. Připravovaný typ VBB3 má být ještě rychlejší.

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/S3aLu2o6TaQ?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/S3aLu2o6TaQ?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>


Současný rekord sice stále ještě čeká na svoje oficiální potvrzení ze strany Mezinárodní automobilové federace, ale je jisté, že tým ze Státní univerzity v Ohiu vyvíjí elektromobily, které jsou na světě nejrychlejší a nemají konkurenci. Vždyť předchozí rekordní stroj byl o téměř 100 km v hodině pomalejší.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio