Kontroverzní Entropa zdobí Techmanii

7. září 2010

Plastika Entropa autora Davida Černého, která vzbudila vloni rozruch po celé Evropě, našla svůj domov. Po její prezentaci v Radě Evropy v Bruselu nebylo jasné, co s ní bude dál. Zájem projevila Plzeň, konkrétně vědecké centrum Techmania, které se specializuje zejména na popularizaci vědy a techniky. Muzeum hodlá obří interaktivní skládačku využít jako soubor exponátů o EU a podnítit veřejnou debatu o evropských otázkách. Její umístění zároveň koresponduje s cílem Plzně stát se Evropským hlavním městem kultury v roce 2015. Petra Kosová si před včerejším odhalením Entropy povídala o záměru získat toto kontroverzní dílo s ředitelem Techmanie Vlastimilem Volákem.

Entropu si včera prohlédli také členové mezinárodní komise, kteří jsou na návštěvě v Plzni v souvislosti s její kandidaturou na Evropské hlavní město kultury 2015.

Za osmitunovou Entropu, která byla poprvé prezentována loni v lednu na budově Rady Evropy v Bruselu jako znamení českého předsednictví EU, dá Techmanie postupně během let zhruba 10,2 milionu korun. Vzhledem k rozměrům 16,5 krát 16,5 metru se vešla jen do zatím nerekonstruované části muzea, tovární haly, kam návštěvníci nemají přístup. K dílu se nedostanou přímo, ale budou na něj hledět třemi velkými okny.


Entropa sestává ze 27 hlavních součástí, které originálně prezentují členské země EU. Plzeň je třetí a konečnou zastávkou díla - po předčasném odstranění z Rady Evropy byla na čas v Centru současného umění DOX v Praze. V obří provokativní plastice Černý představil Evropu nelichotivými symboly. Každý stát EU reprezentuje určitý, údajně zažitý, stereotyp. Italové tak jsou představeni jako mužstvo fotbalistů masturbujících s fotbalovými míči, Slovensko symbolizuje balíček hmoty omotaný maďarskou trikolórou a Bulharsko turecká latrína. Česko má podobu zlatem lemovaného displeje s výroky Václava Klause a Rakousko ztělesňují dýmající chladící věže jaderné elektrárny. Nizozemsko, jehož část leží pod úrovní hladiny moře a kde žije hodně přistěhovalců, je na Entropě pokryto vodou s vykukujícími minarety, z Irska se staly hrající a nadouvající se dudy a z Německa soustava propojených dálnic s pohybujícími se auty.

Plastika vyvolala v Bruselu bouřlivé reakce, největší pokřik spustili Bulhaři a vynutili si zakrytí svého dílku Entropy. Nespokojení byli i Slováci. Kromě zjitřených reakcí se Černému povedlo všechny mystifikovat, že na plastice pracovalo 27 umělců ze zemí Evropské unie.

autor: Petra Kosová
Spustit audio