Zpěvák Kalousek znovu uspěl u soudu ve sporu o motiv své písně

Zpěvák Jan Kalousek má dostat 200.000 korun za použití motivu své písně ve skladbě skupiny Support Lesbiens. S konečnou platností o tom dnes rozhodl odvolací Vrchní soud v Praze. Spor tím však zřejmě nekončí, protistrana totiž zvažuje dovolání k Nejvyššímu soudu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jan Kalousek ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jan Kalousek ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Kalousek hájil u soudu svá autorská práva k písni Chodím ulicí. Podle něj použil bývalý kytarista kapely Support Lesbiens Jaromír Helešic velmi podobnou část refrénu ve skladbě In Da Yard.

Přehrát

00:00 / 00:00

Soudní spor o motiv písně Jana Kalouska sledoval reportér Martin Drtina

Zapravdu mu dnes dal i odvolací senát, který potvrdil rozsudek pražského městského soudu, podle nějž se Helešic na úkor Kalouska bezdůvodně obohatil.

Kauza, která se táhne už řadu let, je jedinečná v tom, že soudy podobnou právní otázku doposud vůbec neřešily.

Členové odvolacího senátu si dnes skladby před vynesením rozsudku přehrávaly už jen pro jistotu, hlavní slovo v této nezvyklé věci měli znalci. Ti podávali často obsáhlý výklad hudební odborné terminologie.

Podobnost je náhodná, tvrdí Helešic a zvažuje dovolání

Sám Kalousek prý o napodobenině své písně nevěděl až do doby, než mu o ni řekl jeho známý diskžokej.

„Upozornil mě na to, že já jsem okopíroval nějakou anglickou písničku. Potom vyšlo najevo, že to je skupina Support Lesbiens, a v rámci časové posloupnosti tam nastalo to, že lidi si opravdu mysleli, že já jsem okopíroval nějakou anglickou věc, ale přitom moje věc byla zkomponovaná daleko dříve,“ řekl Kalousek.

Helešice ani rozsudek odvolacího soudu nepřesvědčil. Ve sporu se hájil tím, že podobnost několika taktů v obou skladbách je pouze náhodná. Trvá proto na tom, že ničí autorská práva neporušil. „Použiju větu, které ve sporu zazněla několikrát: Refrény obou písní nejsou totožné,“ zdůraznil.

Hudebníci se tak v soudní síni setkají zřejmě znovu, tentokrát v Brně u Nejvyššího soudu. Helešic chce, aby soudci svým názorem vytvořili vzor, podle kterého se budou řídit i ostatní autorské spory.

Martin Drtina, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme