Z žižkovského nákladového nádraží bude nová čtvrť nebo památka

Původní záměr radnice Prahy 3 byl jasný: osm let nepoužívanou starou lokalitu proměnit v centrum městské části s parkem, bulvárem a obchody. Ministerstvo kultury však zvažuje památkářskou ochranu lokality.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

„Radnice jedná o změně území už pět let. A nová informace o tom, že by nakonec prostor mohl být pod ochranou památkářů, ji velmi zaskočil,“ informuje radní Prahy 3 Ondřej Pecha.

Domnívá se, že původní technické zařízení určené k vykládce a nakládce vlaků je nevyužitelné. Ve srovnání s Masarykovým nádražím nemá podle něho to žižkovské architektonický charakter.

Přehrát

00:00 / 00:00

Radní Prahy 3 Ondřej Pecha argumentuje proti památkářské hodnotě nádraží

„Jestliže se tento soubor budov prohlásí kulturní památkou, bude to dvacet let prázdné, než to samo spadne. Nikdo s tím nikdy nic neudělá," tvrdí Pecha.

Architektka Eva Dvořáková si však myslí, že by se budova ve stylu funkcionalismu měla zachovat. Pro Národní památkový ústav připravuje podklady pro vyhlášení kulturní technické památky.

„Bylo to jedno z největších a nejprogresivnějších nádraží u nás postavené ve 30. letech, možná že to v té době byla i světová špička. Délkou 300-350 metrů se řadí mezi největší funkcionalistické stavby u nás. Systém překladů byl velmi unikátní,“ argumentuje Dvořáková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Architektka Eva Dvořáková vysvětluje unikátnost žižkovského nádraží

Další vyjádření odborníků k možné revitalizaci nádraží čtěte v reportáži Michaely Veteškové

Radnice Prahy 3 by chtěla, aby se novou čtvrtí prodloužila Olšanská ulice. Ta by velmi ulevila místní přetížené dopravě. Také vedení hlavního města usiluje, aby na místě nákladového nádraží Žižkov vzniklo další městské centrum s obchodními domy, kancelářemi a byty. Hodlá kvůli tomu změnit územní plán.

České dráhy, které jsou doposud majitelem pozemků, čekají na změnu územního plánu a zapsání pozemku jako obytné zóny. Pak je chtějí co nejvýhodněji prodat.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by i pro ně bylo prohlášení území kulturní technickou památkou velmi problematické. Hůře by se pak nádraží prodávalo a novému vlastníkovi měnilo na nové centrum.

Michaela Vetešková, Lucie Maňourová, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme