Z žižkovského nákladového nádraží bude nová čtvrť nebo památka
Původní záměr radnice Prahy 3 byl jasný: osm let nepoužívanou starou lokalitu proměnit v centrum městské části s parkem, bulvárem a obchody. Ministerstvo kultury však zvažuje památkářskou ochranu lokality.
„Radnice jedná o změně území už pět let. A nová informace o tom, že by nakonec prostor mohl být pod ochranou památkářů, ji velmi zaskočil,“ informuje radní Prahy 3 Ondřej Pecha.
Domnívá se, že původní technické zařízení určené k vykládce a nakládce vlaků je nevyužitelné. Ve srovnání s Masarykovým nádražím nemá podle něho to žižkovské architektonický charakter.
„Jestliže se tento soubor budov prohlásí kulturní památkou, bude to dvacet let prázdné, než to samo spadne. Nikdo s tím nikdy nic neudělá," tvrdí Pecha.
Architektka Eva Dvořáková si však myslí, že by se budova ve stylu funkcionalismu měla zachovat. Pro Národní památkový ústav připravuje podklady pro vyhlášení kulturní technické památky.
„Bylo to jedno z největších a nejprogresivnějších nádraží u nás postavené ve 30. letech, možná že to v té době byla i světová špička. Délkou 300-350 metrů se řadí mezi největší funkcionalistické stavby u nás. Systém překladů byl velmi unikátní,“ argumentuje Dvořáková.
Další vyjádření odborníků k možné revitalizaci nádraží čtěte v reportáži Michaely Veteškové
Radnice Prahy 3 by chtěla, aby se novou čtvrtí prodloužila Olšanská ulice. Ta by velmi ulevila místní přetížené dopravě. Také vedení hlavního města usiluje, aby na místě nákladového nádraží Žižkov vzniklo další městské centrum s obchodními domy, kancelářemi a byty. Hodlá kvůli tomu změnit územní plán.
České dráhy, které jsou doposud majitelem pozemků, čekají na změnu územního plánu a zapsání pozemku jako obytné zóny. Pak je chtějí co nejvýhodněji prodat.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by i pro ně bylo prohlášení území kulturní technickou památkou velmi problematické. Hůře by se pak nádraží prodávalo a novému vlastníkovi měnilo na nové centrum.