Letištní hala se stane divadelním jevištěm

20. září 2010

Herci Divadla Na zábradlí a divadla Letí budou hrát v ojedinělém projektu, jehož premiéra se odehraje v Terminálu 2 Letiště Praha, a to za jeho plného provozu. Vznik pěti krátkých her současných dramatiků, které vznikly na zadané téma letiště (to představuje v tomto smyslu především dnešní rychlé životní tempo), iniciovalo nově vzniklé Centrum pro současnou dramatiku.

Ne že by se u nás nehráli současní dramatici, doposud to ovšem záleželo na osvícenosti dramaturgů jednotlivých divadel... Divadlo Letí, které se od počátku své existence specializuje na české premiéry zahraničních autorů, založilo ve spolupráci s Divadlem Na zábradlí a Divadelním ústavem Centrum současné dramatiky. Jedná se o koncepční platformu, jež má garantovat rozvoj původní české dramatické tvorby, ale i vzájemnou spolupráci s dalšími státy EU tak, aby byla zajištěna pravidelná cirkulace současných evropských her. Tato instituce bude mj. zajišťovat umělecké residence pro české i zahraniční dramatiky, bude iniciovat vznik českých inscenací současných her, pořádat festivalové přehlídky, ale zároveň se bude věnovat i reflexi na poli teorie či odborné diskuse.

První vlaštovkou v této činnosti, která si kromě podpory současné dramatiky rovněž klade za cíl srovnat podmínky podpory české dramatiky se západními vzory, je projekt Nebe nepřijímá aneb Letí na letišti. Na téma letiště napsalo krátké hry pět současných dramatiků, jejichž dílo již zazářilo na českých jevištích. Britský dramatik, nositel ceny Lawrence Oliviera Joe Penhall, jehož hra Krajina se zbraní je na repertoáru Dejvického divadla, pojmenoval svůj text Business Class. David Gieselman z Německa, kterého známe například díky hře Pan Kolpert, jíž uvedlo např. Divadlo Na zábradlí, se k tématu vyjadřuje záhadně znějícím kouskem Haló, what?, další německý dramatik Falk Richter (Divadlo Letí v minulosti úspěšně uvedlo jeho hru Bůh je DJ) zase chladně – Electronic Love. Nechybí ani jeden z nejoceňovanějších slovenských autorů současnosti Viliam Klimáček (Já v Praze, játra v Londýně) nebo český dramatik David Drábek (inscenace Chmýří).

Režie jednotlivých inscenací se chopili v pražských divadlech zdomácnělí režiséři Thomas Zielinski, David Czesany, Marián Amsler a Martina Schlegelová. Klimáčkovu hru Já v Praze, játra v Londýně přibližuje její režisér Marián Amsler: „Hra je o ženě zbloudilé v čase, který se nedá vrátit zpět a proto si své viny ponese s sebou na každou cestu, na kterou se vydá...“ V celém projektu se objeví prakticky kompletní soubor Divadla Na zábradlí (Jiří Ornest, Natália Drabiščáková, Igor Chmela, Zdena Hadrbolcová, Leoš Noha, Ladislav Hampl...), který vydatně posilují herci divadla Letí (Tomáš Kobr, Richard Fiala a Pavlína Štorková). Po premiérovém uvedení projektu, které se odehraje v 15:30 a 17:30 v úterý 21. září za plného provozu v prostorách Terminálu 2 Letiště Praha, zůstane projekt Nebe nepřijímá na repertoáru Divadla Na zábradlí.

Uvedení výše zmíněných pěti miniinscenací v netradičním prostoru letiště se zdá být při neustále se zpřísňujících bezpečnostních opatřeních nemalým produkčním úspěchem. „Letiště Praha nás od začátku překvapuje svou vstřícností, akorát se vše musí řešit v relativně velkém předstihu. Na spoustu věcí musíme dávat odpovědi ve fázi, kdy o nich nemáme nejmenší tušení. Není se však čemu divit, když člověk uváží, že jsme v možná nejzabezpečenější budově v Čechách. V prostoru letiště navodíme menší iluzi site specific - postavíme menší letištní halu v té stávající,“ říká produkční projektu Madla Zelenková.

autor: Tomáš Kůs
Spustit audio