Děti se ve školách učí hospodařit s penězi. Už téměř 3 roky

Vyznat se v rozvrhu žáka základní školy není vůbec jednoduché. Kromě tradičních předmětů si nově školák zapisuje i hodiny taneční a estetické výchovy, enviromentální výchovy a finanční výchovy. Školy takové předměty nabízejí téměř tři roky, buď jako povinné, nebo volitelné. Netradiční výuka má podle ministerstva školství pomoci dětem rozšířit si znalosti. Jak vypadá taková hodina finanční výchovy?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Děti ve třídě

Děti ve třídě | Foto: Tomáš Adamec

Je osm hodin ráno a na Základní škole generálporučíka Františka Peřiny právě začala výuka finanční výchovy. Tentokrát se žáci 7. A dozvědí, jak se správně hospodaří v domácnosti. Ciframi za nájem, vodu, elektřinu a potraviny je provází učitelka Olga Panošová. Pomocí hry se děti naučí, kolik co stojí. A také kolik by si fiktivně vydělaly, kdyby jim rodiče platili za jejich pomoc při domácím úklidu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Děti se ve školách učí hospodařit s penězi

Když děti rodičům doma vyluxují, tak si podle počtů mladé energické učitelky fiktivně vydělají 300 korun, utíráním prachu jen stovku. Žáci si vše zapisují do sešitů a rychle počítají, kolik si za týden vydělají peněz. Učitelka je následně rozdělí do čtyřčlenných skupinek, v nichž si žáci hrají na rodiny. Spočítají si své týdenní příjmy a zároveň musí rychle sestavit domácí rozpočet, aby věděli, kolik mohou utratit za jídlo a jaké potraviny si nakonec nakoupí.

Podle Olgy Panošové jde o ideální způsob, jak naučit děti přemýšlet o hodnotě peněz. „Pozoruji děti v třídním kolektivu a někdy je vidět, že jsou děti, které si uvědomují nutnost hospodaření s financemi. Jsou však i děti, které myslí jen na svůj blahobyt bez ohledu na reálnou situaci rodiny,“ popisuje.

Co je dluh a půjčka?

Sedmáci si totiž do sešitů pro týdenní rodinný jídelníček psali jen čokolády, žvýkačky a další sladkosti. Učit děti už od malička, jakou hodnotu mají peníze a co znamená například dluh a půjčka, je podle učitelů velmi důležité. Myslí si to i úředníci ministerstva školství, kteří finanční výchovu základním školám v jejich vzdělávacích programech doporučují. Některé školy ji zařazují jako samostatný předmět, jiné nauku o financích včleňují přímo do jiných vyučovacích předmětů.

„Zdá se nám lepší v každém předmětu vyčlenit určitý blok otázkám, které se k finanční gramotnosti třeba i nepřímo vztahují,“ vysvětluje Olga Panošová. Jak vypadá výuka v jiných hodinách? „Na to navazuje i matematika. Ve chvíli, kdy chci dětem ukázat, jak je třeba hospodařit s financemi, je potřeba, aby si dokázaly představit procenta,“ nastiňuje souvislost s ostatními předměty.

Finanční výchova se dětem prolíná i v jiných předmětech než je matematika a občanská výchova. O tom, jak bohaté jsou jednotlivé státy světa, se žáci dozvědí například i v zeměpise. Ředitelka základní školy Jarmila Pavlišová popisuje ještě další hodiny finanční výchovy. „Děti probírají finance ještě v předmětu svět práce, což je něco jako pracovní výchova. Myslím, že výuka k finanční gramotnosti je velice důležitá, protože děti přicházejí do styku s penězi už od mládí a měly by se naučit hospodařit,“ domnívá se.

Učitelé si úkoly a učivo na výuku o financích připravují většinou sami. Specializovaných učebnic přímo na finanční výchovu pro základní školy je zatím na trhu málo.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme