Internetové obchody by mohly mít ‚evropskou značku důvěry‘

Zavedení Evropské značky důvěry pro solidní prodejce na internetu navrhli europoslanci. Mohlo by se tak více rozhýbat nakupování přes internet.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klávesnice. Ilustrační foto.

Klávesnice. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Nakupování přes internet je jednoduché. Nalezení zboží, objednání, zaplacení a pak dodání vyhlédnuté věci poštou. Zákazníci se ale zatím často omezují na nákup v domácích internetových obchodech. Jen každý třetí spotřebitel v Evropské unii se odváží objednat si zboží z jiné členské země sedmadvacítky. Europoslanci proto navrhli vytvořit ‚evropskou značku důvěry,‘ kterou by mohly získávat poctivé internetové obchody.

Pan Éric ze Štrasburku nakupuje přes internet pravidelně. Zájezdy, knížky i oblečení. Také fotografické vybavení si koupil v internetovém obchodě. Zatím nikdy ho nečekalo nějaké nepříjemné překvapení, třeba s platbou za zboží na internetu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pavel Novák v Ranním Radiožurnálu

Je samozřejmě opatrný. Navštěvuje jen stránky internetových obchodů, které už mají dobrou pověst. Vybírá si v obchodech, které jsou známé. Tím se zatím vyhnul nemilým zkušenostem.
Ne vždy to tak ale musí dopadnout.

Poslanci Evropského parlamentu už podruhé vyzvali Evropskou komisi, aby připravila návrh pro členské státy na spolupráci při sestavování jakéhosi kodexu slušného chování internetových obchodů.

„Když budou ten kodex dodržovat, tak si budou moci k názvu své firmy přidat na internetu jakési logo dobré značky, značky důvěry. Byl by to signál pro kupujícího, že má jakousi jistotu dobrého zacházení,“ uvedla europoslankyně Zuzany Roithové z frakce evropských lidovců. Podle ní to má zvýšit důvěru spotřebitelů v nakupování přes internet a podpořit rozvoj tohoto odvětví služeb.

Kandidát na evropskou značku důvěry by měl na trhu existovat alespoň jeden až 2 roky. Ukázat, že umí řešit reklamace zákazníků spolehlivě mimosoudní cestou a používat standardní smlouvy bez záludností.

Komisi se ale do koordinace národních úřadů pro ochranu spotřebitelů moc nechtělo. Dnes je naděje, že přece jen jednání vyvolá a nějaká společná pravidla chování internetových obchodů vzniknou. Podle Zuzany Roithové by to pomohlo poctivým internetovým obchodníkům:

„Pokud budou stanoveny standardy tak prostě systém začne sám fungovat. Mnohem líp, než kdybychom čekali, že si v každém státě si nějaký obchodník na internetu standardy vytvoří.“

Dá se předpokládat, že Evropská komise bude mít zájem na zpřehlednění internetového trhu. Bylo by to populární opatření a Evropská unie si čas od času zvednout popularitu u občanů potřebuje.

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme