930 tisíc námořníků vyzývá OSN, aby zasáhla proti pirátům

Více než 930 tisíc námořníků podepsalo petici s výzvou, aby OSN rázně zakročila proti pirátům. Jak uvádí BBC, organizátoři akce - zástupci rejdařů, odborů, lidí, spojených s námořní dopravou, předali dvanáct krabic s petičními archy do londýnského sídla Mezinárodní námořní organizace.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Italská loď Borsini

Italská loď Borsini | Foto: Břetislav Tureček | Zdroj: Český rozhlas

Úkolem Mezinárodní námořní organizace je mimo jiné zvyšovat bezpečnost obchodní námořní dopravy. Piráti ohrožují lodě hlavně u pobřeží západní Afriky a na Dálném Východě.

U somálských břehů bojuje proti pirátům operace národních sil Evropské unie Atalanta. Do této operace se zapojila i Česká republika, která vyslala tři příslušníky Armády ČR na velitelství v britském Northwoodu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Piráti.mp3

Čeští důstojníci působili v rámci jednotlivých oddělení – v oblasti analýzy informací, v oblasti finančního zabezpečení a také v samotném centru řízení operací.

V oblasti Adenského zálivu je velká koncentrace různých plavidel koaličních sil nejenom Evropské unie, ale i jiných států, které tam hlídají svoje národní zájmy.

Už jen přítomnost válečných plavidel má určitý zastrašující účinek na pirátské skupiny, které se snaží v prostoru operovat.

Signatáři petice požadují efektivní a dobře koordinovaný postup proti pirátům. Problém pirátství není možné, podle velitele české skupiny důstojníků z protipirátské operace Atalanta Josefa Podoby, vyřešit na moři.

„Když vezmeme v úvahu Somálsko, odkud nejčastěji pirátské skupiny operují, tak pokud na tomto území neexistuje nějaká funkční vláda, nějaký funkční právní systém, není vytvořeno bezpečné prostředí, nejsou vytvořeny pracovní příležitosti, tak to všechno vytváří předpoklady pro velkou pirátskou aktivitu.“

EU doporučuje, jak se bránit

Evropská unie se podílela na vytváření souborů, návrhů a opatření, jak se bránit v případě otevřeného útoku na moři.

Například v Adenském zálivu je lodím doporučován koridor, v místě probíhá i registrace všech proplouvajících plavidel. Podél koridoru jsou rozmístěna válečná plavidla, která jsou připravena okamžitě poskytnout pomoc.

Na palubách mohou posádce pomoci hlídky, snadno přístupná místa na lodi mohou námořníci zajistit ostnatými dráty, mohou používat vodní hadice nebo využít manévrování.

Adenským zálivem proplouvá až 20 procent celosvětového obchodu z pohledu námořní dopravy a 95 procent objemu obchodu států Evropské unie.

„Pokud by se pirátství nedařilo eliminovat právě v oblasti Adenského zálivu, mělo by to velký dopad na ekonomiku jednotlivých států,“ říká Josef Podoba.

Útoky pirátů hrozí také v oblasti jižní a jihovýchodní Asie a také v Jižní Americe.

Martin Křížek, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme