Řidiči se zřejmě dočkají změn v bodovém systému

Na dnešním zasedání Poslanecké sněmovny České republiky se poslanci z velké části věnují dopravě. Hlasovalo se mimo jiné o rozsáhlých změnách bodového systému trestů za dopravní přestupky a sněmovna poslala do dalšího projednávání senátní novelu, které rozsáhle upravuje postihy za některé přestupky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stanoviště policie

Stanoviště policie | Foto: Eva Kézrová

O změnách v bodovém systému se mluví už celé roky, teď se zdá, že se konečně blíží politická shoda na jejich podobě.

„Po prvním čtení to vypadá, že ano. Mohu potvrdit, že jsme poslali do druhého čtení senátní návrh, který do určité míry bodový systém upravuje. Změny jsou poměrně rozsáhlé. V první rozpravě padala kritika i názory poslanců, které budou podle mě relevantní. Věřím, že se nakonec shoda najde,“ sdělil dopravní expert Věcí veřejných Stanislav Huml.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní expert Věcí veřejných Stanislav Huml mluvil na Rádiu Česko o změnách v bodovém systému

Jedna z diskutovaných změn, je změna přístupu k hodnocení řízení s alkoholem v krvi. Podle návrhu by do 0,3 promile neměly být řidičům odebírány body. Hrozit by měla pouze pokuta 5000 korun.

To se nelíbí nejen premiérovi Petru Nečasovi, ale ani zákonodárcům z řad opozice. Naopak poslanec ODS a bývalý ministr dopravy Petr Bendl v této změně toleranci k alkoholu nevidí:

„Přišla skupina lékařských odborníků, kteří tvrdí, že zhruba u 0,25 promile nejde prokázat, že to souvisí s alkoholem. Kdyby soud takové stanovisko vzal vážně, čemuž bych se nedivil, tak by se někdo na státu mohl domáhat satisfakcí. Čekám kolem toho velkou diskuzi. Poměrně tvrdá pokuta tam zůstává. Není to o toleranci alkoholu, ale o jiném způsobu jeho postihování.“

Dopravní expert Věcí veřejných Stanislav Huml ale vidí věc opačně:

„Tento dílčí problém by podle mě měl zůstat tak, jak platí nyní, protože ministerstva vnitra i dopravy přijala svá vlastní interní opatření. Téměř nulovou hladinu už nepokutují. Upravovat to dále ještě zákonem by podle mě bylo mimo věc. Na základně prvního čtení se domnívám, že to tak zůstane i do budoucna.“

Huml navrhne holandský model

Sám Huml se chce zaměřit na jinou problematiku, a to tzv. osobu blízkou. Ve druhém čtení podle svých slov předloží pozměňovací návrh k senátnímu, který by osobu blízkou vyřešil:

„Použiji holandský model, který je nejčistší. Není v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Nebude nás nutit, abychom oznamovali příbuzného, který řídil. Na druhou stranu se pokusím, aby bylo možné postihnout odpovědnost registrovaného majitele vozu.“

Tvrdší by měly změny bodového systému být k lidem, kteří výrazně překračují povolenou rychlost. Za drobné přestupky jako například opomenutí rozsvítit světla přes den či malé překročení rychlosti, by provinilcům neměly být odebrány body, ale pouze vyměřena finanční pokuta.

Tvrdší by měl nový bodový systém být k těm, kteří jezdí agresivně a nebezpečně například předjíždějí na nepovolených místech nebo nepouštějí chodce na přechodu. Novelu bodového systému navrhnul Senát a už jí posvětila také vláda.

Vignety mohou být projednané ve zrychleném řízení

Poslanci jednali také o odkladu zavedení vinět. Podle platného zákona mají viněty od příštího roku nahradit dosavadní papírové dálniční známky.

Senát navrhoval projednat odklad vignet ve zrychleném řízení. Opozice byla proti, kvůli právní čistotě nové zákonné normy. Otázkou ovšem je, zda se v normálním postupu vše stihne do konce roku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní expert Věcí veřejných Stanislav Huml mluvil ve Stalo se dnes o dálničních vignetách a bodovém systému

„Požádali jsme o zkrácení lhůty a sněmovnou nám bylo vyhověno pro jednání v hospodářském výboru na patnáct dnů. Pokud se výbor mezi dvěma schůzemi sejde a projedná celou novelu, tak na příští schůzi bychom možná byli schopni novelu ve druhém i třetím čtení projednat. Pak už zbývá jen senát a zákon vyhlásit. Podle mě se novela do konce roku stihne,“ odhadl Huml.

Vůbec si nepřipouští, co by se mohlo stát, kdyby se legislativní proceduru do konce roku nepodařilo dotáhnout do konce: „Byl by to asi zmatek. Neumím si to představit a radši s tou možností vůbec nepočítám.“

Hlavním argumentem, proč by vignety měly nahradit dálniční známky až po roce 2016, je finanční náročnost. Mluví se až o osmi miliardách a ztráta státní pokladny by mohla být dvanáct miliard.

„To je otázka na smlouvu s Kapschem, kterou jsem ještě neviděl. Vyžadovalo by to další zařízení, abychom mohli známky likvidovat a zavést výkonové mýtné. Moc se ale nemluví o tom, že by došlo k poměrně výraznému zdražení dálniční sítě pro obyvatele. Pro některé by jízda do zaměstnání byla velmi drahá,“ naznačil expert Věcí veřejných možné problémy.

Věra Pfeifferová, Václav Rojík, David Šťáhlavský, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme